W tym roku mija 25-lecie polskiego oddziału firmy Agfa. Z tej okazji 28 listopada w warszawskim teatrze Capitol – z udziałem prawie 200 gości z kraju i zagranicy – odbyło się jubileuszowe spotkanie, podczas którego przypomniano najważniejsze wydarzenia w historii Agfa-Gevaert, również w kontekście działalności prowadzonej przez nią w naszym kraju.

- reklama -

Nie zabrakło omówienia obecnej sytuacji firmy oraz jej planów związanych ze strategicznymi rynkami, na których belgijski producent jest obecny. Wydarzenie uświetnił spektakl „Przekręt (nie)doskonały” w wykonaniu aktorów teatru Capitol, a zwieńczył je koktajl połączony z degustacją jubileuszowego tortu.

Uroczystość rozpoczął Michał Śliz – dyrektor zarządzający polskim oddziałem Agfa, który powitał przybyłych na nią gości – klientów firmy, partnerów biznesowych, przedstawicieli organizacji i instytucji branżowych oraz mediów. Jak dodał, na spotkanie przybyli licznie także przedstawiciele firmy, m.in. Frederik Dehing – wiceprezes Agfa Europe oraz pracownicy jej polskiego oddziału, w tym dwie osoby związane z nim od początku istnienia – Stefan Piotrowski (odpowiedzialny obecnie za klientów korporacyjnych i gazetowych) i Mirosław Opolski (specjalista ds. płyt offsetowych).

>>> Czytaj także: Instagram | 25 lat firmy AGFA

Wśród gości znaleźli się również Halina Anuszewska i Janusz Kopacz – jedni z pierwszych przedstawicieli handlowych firmy Agfa w Polsce. Michał Śliz przedstawił agendę spotkania, po czym oddał głos prowadzącej uroczystość Michalinie Sośnie – aktorce teatru Capitol. Przedstawiła ona historię firmy Agfa, ze szczególnym uwzględnieniem minionego ćwierćwiecza, także w odniesieniu do rynku polskiego.

Agfa w Polsce: od analogowej fotografii i medycyny do cyfrowej poligrafii

Jak wynika z archiwalnych informacji pierwsza, oficjalnie odnotowana obecność firmy Agfa w naszym kraju miała miejsce w 1972 roku, gdy pojawiła ona się wśród wystawców Dni Belgijskich zorganizowanych w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Była wówczas reprezentowana przez dwóch przedstawicieli handlowych zatrudnionych przez spółkę Bayer, zaś sprzedaż produktów m.in. dla poligrafii i medycyny odbywała się za pośrednictwem tzw. domów handlowych.

Agfa Sp. z o.o. została zarejestrowana w 1994 roku, a jej pierwszą siedzibą był budynek dawnych zakładów Foton przy ul. Wolskiej w Warszawie. Oferta firmy obejmowała wówczas pełną gamę produktów fotograficznych i medycznych, rok później do portfolio włączono rozwiązania poligraficzne. W roku 1996 przeniosła się do nowych przestrzeni biurowo-magazynowych zlokalizowanych w dawnej fabryce obuwia Syrena przy ul. Kolskiej, zatrudniając ponad 100 osób i dysponując własną flotą samochodową.

Rok później, za sprawą przejęcia przez Agfa-Gevaert działalności poligraficznej firm Hoechst i DuPont, także w Polsce jej oferta znacząco się rozszerzyła m.in. o nowe filmy graficzne oraz płyty offsetowe. Wkrótce dołączyły do niej rozwiązania cyfrowe: naświetlarki CtP i płyty im dedykowane. Rok 1998 oznaczał dla polskiego oddziału przenosiny do biurowca firmy Bayer, zlokalizowanego w Warszawie w Al. Jerozolimskich. Siedem lat później Agfa Sp. z o.o. ponownie zmieniła swoją siedzibę; tym razem stał się nią biurowiec Microsoft, również położony przy Al. Jerozolimskich.

Z biegiem lat polski oddział Agfa zyskiwał na znaczeniu, nie tylko za sprawą osiąganych wyników w sprzedaży rozwiązań do cyfrowego prepressu i przemysłowego inkjetu (ten drugi pojawił się w jej ofercie w 2008 roku). W 2014 decyzją zarządu Agfa-Gevaert w Warszawie utworzone zostało Europejskie Centrum Obsługi Klienta – obecnie zatrudniające ponad 100 osób i obsługujące większość europejskich klientów oraz dealerów z regionu EMEA. W związku z koniecznością znacznego zwiększenia zatrudnienia, rok później firma po raz kolejny zmieniła swoją siedzibę, przenosząc się do przestronnych pomieszczeń Oxygen Park przy ul. Jutrzenki w Warszawie. W roku 2017 w Warszawie otwarte zostało Finansowe Centrum Obsługi – dział usług wspólnych obsługujący europejską działalność firmy Agfa w zakresie księgowości.

- reklama -


A N K I E T A

Zapraszamy do udziału w ankietach przygotowanych przez nasza redakcję. Ich omówienie w części będziemy prezentowali na łamach czasopisma, a raz w roku w wydaniu styczniowym przedstawimy podsumowanie.