spot_img

Brak Drupy 2021. Informacja, jak grom z jasnego nieba

A Offset idzie dalej, czyli fakty i mity o przyszłym 2021 roku... I stało się, w poprzednim tygodniu władze targów w Dusseldorfie przekazały informacje o odwołaniu targów DRUPA 2020/21. Czy pamiętacie Państwo artykuł z kwietnia br., gdzie rozmawialiśmy z kilkoma liderami branżowymi nt. nowej daty targów? Czy ktoś z nas brał wtedy pod uwagę, że targi się nie odbędą? Tak, jeden z moich kolegów, redaktor poczytnego czasopisma branżowego powiedział „Piotr, poczekaj, zobaczysz Drupy nie będzie”... całość materiału w Strefie Eksperta, dostępne dla prenumeratorów Świata Poligrafii Professional

- Reklama-

Brak Drupy 2021 – Informacja, jak grom z jasnego nieba. A Offset idzie dalej, czyli fakty i mity o przyszłym 2021 roku.

I stało się, w poprzednim tygodniu władze targów w Dusseldorfie przekazały informacje o odwołaniu targów DRUPA 2020/21. Czy pamiętacie Państwo artykuł z kwietnia br., gdzie rozmawialiśmy z kilkoma liderami branżowymi nt. nowej daty targów? Czy ktoś z nas brał wtedy pod uwagę, że targi się nie odbędą? Tak, jeden z moich kolegów, redaktor poczytnego czasopisma branżowego powiedział „Piotr, poczekaj, zobaczysz Drupy nie będzie”.

Nawet miesiąc później, gdy ostro ruszyły webinaria, dni otwarte, spotkania techniczne on-line wielu dostawców dla branży poligraficznej, nikt nie myślał, że NAJWIĘKSZEGO NA ŚWIECIE SPOTKANIA POLIGRAFÓW nie będzie! Fakt, pojawiało się coraz więcej firm, które rezygnowały z udziału, lecz każdy jeszcze miał nadzieję. Duzi gracze rezygnowali: Heidelberg, Komori, Xerox, HP, Miraclon-Kodak, Bobst, ale część podtrzymywała nas na duchu: KBA potwierdziło udział.

Dzisiaj warto przypomnieć tytuł informacji prasowej DRUPA, DRUPA i po DRUPIE.

W połowie września moja koleżanka, stwierdziła, że targów nie będzie, to ja wtedy w to nie wierzyłem. Ale niestety to ona miała rację. Tym samym wszyscy dołączyliśmy do grona ludzi z branży, którzy nie spotkają się w Dusseldorfie w 2021 roku. Ale życie toczy się dalej, musimy pracować by żyć. To jak będzie wyglądał przyszły 2021 rok. Zachęcam do powrotu do artykułu.

A jak ma się w nim zachować i znaleźć druk offsetowy? Jak przeżył, jakie są dla niego perspektywy? Poniżej Fakty i Mity na jego temat.

Piotr Lis

Druk offsetowy jest najpopularniejsza technologia wykorzystywaną przy produkcji poligraficznej. Przy jej współudziale produkujemy gazety, czasopisma, opakowania, etykiety a przede wszystkim tzw. akcydens. Niektóre ze źródeł twierdzą, że odpowiada on za 70% produkcji poligraficznej na świecie. Trudno się z tą tezą nie zgodzić, biorąc pod uwagę ilość podmiotów gospodarczych, zajmujących się w poszczególnych krajach tą techniką druku.

Historia jego sięga XVIII wieku, kiedy to wynaleziono tzw. litografię.

Litografia wzrost zainteresowania i rozkwit przeżyła w XX wieku, stając się najpopularniejszą techniką druku. Od początku XXI wieku stara się ją „wygryzać” druk cyfrowy, który to miał być rozwiązaniem na tyle dobrym i uniwersalnym, że już zaczynaliśmy mówić o końcu offsetu.

Jak jest w rzeczywistości, możemy sami sprawdzić weryfikując dane światowe o produkcji poligraficznej. Druk offsetowy od momentu powstania druku cyfrowego co roku jest skazywany na pożarcie. Najpierw reklama, wizytówki, akcydens nisko nakładowy lub personalizowany, potem książki miały zniknąć z produkcji offsetowej.

Wizytówki – przykład jak się dostosować do nowej rzeczywistości. 25 lat temu poznałem drukarza, który na maszynie Romayor 314 drukował w 50% wizytówki. Pracy miał sporo i nie chciał iść w kierunku innych produktów. Wyliczył mi wtedy, jaki ma zarobek tylko z tej produkcji – wynik i dzisiaj pewnie by powalał wysokością marży. Druk cyfrowy chciał to zmienić, i to się stało.

W połowie lat 2000 wraz z rozwojem systemów oprogramowania powstały pierwsze drukarnie internetowe. To one zaczęły stosować tzw. arkusze zbiorcze, znane do tej pory z produkcji etykiet. Dziś wizytówki dalej są drukowane na offsecie tylko wielkoformatowym i w dużej ilości. Efekt skali daje dalej zarobić przy tego typu produkcie. Przykładem jest tutaj drukarnia CHROMA, która dziennie produkuje ok 100 000 wizytówek. Cyfra zajęła drugie miejsce w tej lidze.

Gazety i czasopisma. Te pierwsze mają trudny czas od wielu lat, czego nie zmienił czas pandemii. Co ciekawe pierwotnie nawet nakłady wzrosły, wydawnictwa powróciły z zamkniętymi wcześniej tytułami, bo ludzie prasę traktowali, jako niezależne źródło wiedzy i informacji. Dziś niestety dzienniki, tygodniki wciąż ich produkcja spada. Czasopisma to nic nowego – formy elektroniczne zaczynają się dobrze sprzedawać i dopóki żyje społeczeństwo analogowe jeszcze się sprzedają. Jak długo… czas pokaże. Tutaj widać spadki produkcji ok 30% w stosunku do 2019 roku.

A co słuchać w pozostałych produktach drukowanych techniką offsetową? Akcydens porównujemy do wiatrówek – trzyma się dzięki drukarniom internetowym.

Dzisiaj każdy drukarz offsetowy chciałby produkować opakowania lub etykiety. Ten rynek, jako jedyny rośnie i to systematycznie co roku. Przecież każdy produkt musi być opakowany, posiadać etykietę lub zadruk, który powie nam co mamy w środku, jak stosować, jak dozować itp. Społeczeństwo w Polsce się starzeje, rynek farmaceutyczny rośnie, a my dużo kupujemy „wzrokiem”. Tutaj widzę jedyny rozsądny kierunek na najbliższe lata.

Fakty na 2021.  

Papier – Ostatnio pojawiło się sporo informacji nt. spadku produkcji offsetowej. Papiernie, które dostarczają podłoża drukowe odczuły to pierwsze i już mamy pierwsze pierwiosnki przyszłego roku. Koncerny papiernicze zamykają i ograniczają produkcję papierów graficznych dedykowanych do druku offsetowego:

  • UPM Kaipola – zamknięcie,
  • UPM Chapelle – zamknięcie,
  • UPM Shotton w Północnej Walii – sprzedaż,
  • CSA Ortviken – rezygnacja z produkcji papieru na rzecz celulozy i materiałów higienicznych.

Spadki zapotrzebowania od 2008 roku wynosiły ok 55 rocznie a pandemia zwiększyła je do 30%. Wg Papiernicy już wcześniej informowali o spadkach zapotrzebowania na papiery graficzne, offsetowe arkuszowe i zwojowe na poziomie 30%. To bardzo dużo. Oni przestawiają produkcje na materiały higieniczne, papier makulaturowy, służący do produkcji tektury falistej. Ale tutaj króluje fleksografia, a nie offset.

Farba – na rynku dostawców farb widzimy analogiczne ruchy. W 2019 roku Huber zakomunikował o zamknięciu największej fabryki farb w koncernie, gdzie produkowane były produkty dedykowane do rynku gazetowego. Dzisiaj każdy szuka potencjału rynkowego, gdzie może zarobić.

Farba biała i czarna? Czy wiecie o tym, że tak naprawdę to mamy tylko 2 dostawców komponentów do produkcji farby białej na świecie? A do tego wchodzą nowe wytyczne Unii Europejskiej, zakazujące używania konkretnych środków chemicznych do produkcji. Farba czarna i sadza – jak tego zakażą nam, a rozmowy trwają, to czym drukować?… CMYK-iem 3 farbowym czy przejdziemy do RGB? Podwyżki cen farb są standardem i to się dzieje.

Płyty offsetowe – Swego czasu pojawiła się informacja o zmianach schematu produkcji i planów przyszłościowych producentów płyt. Rynek jest podzielony na kilka firm min AGFA, KODAK, FUJIFILM… Wszyscy twierdzą, że przy takim poziomie cen ta produkcja staje się nieopłacalna. Musi się to przełożyć, na podwyżki i/lub ograniczenie produkcji. Mniejszy popyt, wyższa cena. To nas musi czekać.

Ekologia, zmiana nastawienie konsumentów, wymogi unijne – Jak myliście, opakowanie ekologiczne jest tańsze czy droższe?

Stosowanie rozwiązań unikalnych niesie za sobą wyższą cenę. Coś co jest jednostkowe nie może być tanie. Tutaj łapiemy się na hasła a nie jesteśmy świadomi, że zapłacimy więcej, jako konsumenci. Najważniejszy jest oczywiście okres przejściowy, gdy produkty nie są jeszcze tak popularne. W przyszłości może się to zmienić, ale kiedy przyjdzie ta przyszłość?

Podsumowując offset walczy i nie daje się. Produkcja offsetowa nie zniknie, offset będzie jeszcze królował przez wiele lat. Czy CYFRA go wykończy? Na dziś uważam to za MIT, ale w przyszłości za FAKT. Druk cyfrowy zastąpi wszystkie techniki druku, jak stanie się cenowo porównywalny z innymi technikami. Maszyny już częściowo są, ich ceny spadają, a jak spadną ceny materiałów to skończy się era klasycznej poligrafii. Obym tylko dotrwał do emerytury, czego i Państwu życzę.

Autor: Piotr Lis

 

 

Aktualne wydanie

spot_img

Podcasty

spot_img

weź udział w ankiecie

Bierz udział w ankietach realizowanych przez naszą redakcję. A pytanie brzmi następująco:

O ile % jesteście zmuszeni podnieść swoje ceny dla klientów, by zniwelować podwyżki: prądu, paliwa, materiałów itd.?


Podsumowanie ankiet i komentarze na łamach serwisu WWW oraz w czasopiśmie Świat Poligrafii Professional. Dziękujemy za Twój czas!

Partnerzy wortalu

Najnowsze

- Reklama -spot_img

więcej podobnych