spot_imgspot_img

Czym jest obieg zamknięty i jakie wskaźniki należy uwzględnić projektując swoje opakowania?

Społeczeństwo dotąd funkcjonowało w modelu konsumpcji liniowej (biorę-wykorzystuję-wyrzucam). W obliczu kryzysu klimatycznego negatywne efekty tej beztroskiej postawy stają się bardziej niż oczywiste.

Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ) pozwala przełamać ten sposób myślenia i dłużej wykorzystywać zasoby. W tym tekście przybliżymy główne założenia tej koncepcji oraz opowiemy o Wskaźnikach Projektowania dla Obiegu Zamkniętego, które pomagają firmom produkcyjnym i e-commerce tworzyć bardziej zrównoważone łańcuchy dostaw.

Czym jest gospodarka obiegu zamkniętego? Ministerstwo Rozwoju i Technologii definiuje GOZ jako koncepcję, w której produkty oraz surowce pozostają w użyciu najdłużej jak jest to możliwe, a tworzenie odpadów jest minimalizowane.  Idea ta uwzględnia wszystkie etapy cyklu życia produktu: od jego projektowania przez produkcję, konsumpcję, zbieranie odpadów, aż do ich zagospodarowania.

Opakowania są ważnym elementem logistycznego łańcucha dostaw większości produktów obecnych na rynku. Badania wskazują, że konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na sposób, w jaki zapakowane są nabywane przez nich towary.

W raporcie Ipsos, aż 85% respondentów przyznało, że preferuje produkty, które wykorzystują jak najmniejszą ilość opakowań. 32% z nich uznało natomiast, że radzenie sobie z ilością wytwarzanych przez siebie odpadów jest jednym z trzech najważniejszych wyzwań.

Te dane pokazują, że trendu zrównoważonych łańcuchów dostaw nie można już ignorować. Jak tworzyć rozwiązania dla obiegu zamkniętego? Myśląc o produkcji rozwiązań dla obiegu zamkniętego w przypadku materiałów najczęściej koncentrujemy się na:

  • opakowaniach na bazie włókien tekturowych nadających się do recyclingu,
  • opakowaniach z certyfikatem kontroli pochodzenia produktu (FSC),
  • opakowaniach eliminujących elementy z tworzywa sztucznego.

Tymczasem to dopiero pierwszy etap cyklu. Największym wyzwaniem przy gospodarowaniu zasobami jest wydłużenie ich życia i czasu wykorzystywania. Cykl można “zamknąć” dzięki współpracy producenta opakowań oraz ich użytkownika.  W tym celu przydatne są opracowane przez DS Smith Wskaźniki Projektowania dla Obiegu Zamkniętego (Circular Design Metrics), które pozwalają ocenić jak przyjazne środowisku jest tworzone opakowanie.

Jest to pierwsze takie rozwiązanie na rynku wspierające firmy, które chcą osiągać cele zrównoważonego rozwoju i zmniejszać swój ślad węglowy poprzez używane przez siebie opakowania. Wybieranie tego typu rozwiązań jest przejawem troski o planetę, ale także też istotnym elementem budującym wizerunek marki w oczach coraz bardziej świadomych konsumentów.

Jakie Wskaźniki Projektowania dla Obiegu Zamkniętego warto uwzględnić? Wskaźniki Projektowania dla Obiegu Zamkniętego obejmują osiem kluczowych wytycznych. Są to:

Zoptymalizowanie pod kątem łańcucha dostaw

(Supply chain optimised)

Łatwość recyklingu

(Recyclable)

Bezpieczne dla planety

(Planet safe)

Zużycie materiałów

(Material utilisation)

Odnawialne źródła

(Renewable source)

Zawartość surowców wtórnych

(Recycled content)

Ślad węglowy

(Carbon footprint)

Możliwość ponownego użycia

(Designed for reuse)

 

Dzięki zastosowaniu tych wskaźników firmy mogą zacząć identyfikować obszary do poprawy i już na etapie projektowania wydłużać używalność materiałów oraz minimalizować odpady.

Podstawową zaletą opakowań tworzonych w oparciu o powyższe wskaźniki jest jasność na ile są one przyjazne są środowisku i jak wypadają one np. w porównaniu do innych projektów. Dzięki temu charakteryzują się one takimi cechami, jak:

  • Wysoki procent materiałów, z których je wykonano nadaje się do recyklingu.
  • Tam, gdzie tylko możliwe, nie zawierają one tworzyw sztucznych.
  • W ich wytwarzaniu kładzie się nacisk na maksymalne wykorzystanie potrzebnych surowców, aby redukować ilość odpadów produkcyjnych.
  • Sprzyjają tworzeniu zamkniętego obiegu surowca.

Źródło: DS Smith

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

- Reklama -spot_img

Opakowania i etykiety

spot_img

Drukarnia CDM Packaging

Scorpio

ZING

Drukarnia Interak