spot_imgspot_img

Druk musi stać się premium…

Nacisk wywierany na media drukowane następuje ze wszystkich stron. I gdyby wszystko, co się pisze, głosi i analizuje, było prawdą, druk już dawno byłby martwy. Teraz nierealistyczne byłoby twierdzenie, że druk ma się dobrze. Wręcz przeciwnie, sytuacja jest niezwykle napięta. W przeciwieństwie do innych mediów i branż, wiele z ożywień gospodarczych, które miały miejsce od czasu kryzysu finansowego w 2009 roku, przeszło przez branżę poligraficzną niemal bez śladu.

Mimo to niewątpliwie sprawdzona w kryzysie branża poligraficzna była w stanie utrzymać poziom sprzedaży przez dobrą dekadę, ale praktycznie nie miała szans na złapanie oddechu. Dlatego teraz, kiedy kilka kryzysów dotknęło ją i całą Europę w tym samym czasie, schorowany przemysł drukarski został szczególnie mocno dotknięty.

Do tego dochodzą poważne zmiany na rynku reklamowym i konsumenckim, a także “domorosłe” problemy strukturalne, w których dotychczas suwerenne procesy drukarskie wzajemnie się kanibalizują. Na przykład wklęsłodruk traci zlecenia na rzecz offsetu rolowego z powodu spadku nakładów, który z kolei walczy o zlecenia z offsetem arkuszowym, a ten ostatni z drukiem cyfrowym.

Nie trzeba więc badań ankietowych, ani badań rynku, aby przewidzieć, że druk będzie się nadal zmieniał. Dotychczasowy trzon przemysłu staje się coraz mniejszy, a dawne obszary poboczne rosną. W tym kontekście mówienie o tym, że w przyszłości media drukowane będą nadal zajmować ważne miejsce w media mix może niektórych zadziwić – ale druk, który frakcja cyfrowa lubi dyskredytować jako “drewniane medium” jest daleki od niezastąpienia.

Zgubne w tej sytuacji jest jednak to, że druk mierzy się zwykle tylko w stosunku do spadającego nakładu gazet i czasopism. Każdy, kto choć trochę zajmuje się drukiem, wie, że drukowanie to znacznie więcej niż produkcja długich serii na maszynach rotacyjnych. Dlatego przepowiadanie bliskiego końca mediów drukowanych jest absolutnie aroganckie.

Stanie się coś zupełnie innego. Druk się zmienia, druk staje się inny – druk staje się premium. I to ma swoje konsekwencje. W marketingu termin “strategia premium” jest zawsze używany, gdy firmy celowo skupiają się na produktach o wysokiej cenie. Jest to zazwyczaj związane ze strategią przywództwa jakościowego. “Premium” oznacza doskonałe produkty o wysokiej jakości i ponadprzeciętnych cenach… cały materiał na łamach czasopisma Świat Poligrafii Professional wydanie 09/2022.


Prenumeruj Świat Poligrafii Professional | 360 PLN/rok (brutto)
ulica, nr. posesji, nr. lokalu, kod pocztowy, miasto
Niniejszym wyrażam zgodę na umieszczenie moich danych osobowych w bazie SUNNY MEDIA (wydawca czasopisma Świat Poligrafii Professional, Opakowania i Etykiety, Digital Business oraz serwisów: swiatpoligrafiipro.pl, katalog.printnews.pl, printnews.pl) zgodnie z wytycznymi zawartymi w Polityce prywatności opublikowanymi na łamach www.swiatpoligrafiipro.pl. SUNNY MEDIA informuje o możliwości wglądu i poprawiania zgromadzonych danych zgodnie z RODO.

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

- Reklama -spot_img

Opakowania i etykiety

spot_img

Drukarnia CDM Packaging

Scorpio

ZING

Drukarnia Interak