W branży poligraficznej „chlebem powszednim” jest wykorzystanie kolorów jako podstawowego elementu graficznego, wyróżnika, symbolu, często głęboko ukrytej siły mającej duży wpływ na odbiorcę w swoim przekazie.
[tds_partial_locker tds_locker_id=”48703″]Tak też jest i w życiu każdego z nas. Wszyscy posiadamy jakiś typ osobowości, który wpływa na nasze zachowanie, komunikacje, efektywność. Kluczem do sukcesu jest ich poznanie – samoświadomość siebie, swoich mocnych i słabych stron. Odpowiedzenie sobie na pytanie: kim jestem, ale i też kim są inni? Jak ich czytać, jak z nimi rozmawiać, jak do nich dotrzeć by chcieli słuchać i robić to o co ich proszę? Jak dotrzeć do siebie samego, do swojej wewnętrznej motywacji by nie szukać jej na zewnątrz?
Typy te zostały opisane przez badaczy tematu i oznaczone różnymi kolorami, literami czy też obrazami. Najbardziej popularnym i rozpoznawalnym narzędziem do badania typów osobowości na świecie jest Model DISC. Wskazuje on cztery typy osobowości oznaczone kolorami (Kolory mogą się różnić w zależności od metody/modelu. Kolorystyka i nazewnictwo użyte w artykule jest zgodnie z certyfikacją Everything DISC):
- Zielony: tzw. typ (styl zachowania i komunikacji) DOMINUJĄCY. Osobę reprezentującą typ/styl Dominujący „D” zielony można scharakteryzować jako: pewną siebie, chętną do ryzyka, zdecydowaną, zorientowaną na wyniki, wymagającą, jednoznaczną, bezpośrednią, konkretną. Atuty: wysoka siła osobista, uparty, zdecydowany, efektywny, pożąda zmian, rywalizuje, niezależny, praktyczny. Ograniczenia: małe uwzględnianie innych, niecierpliwość, niedostateczne skupienie na jakości.
- Czerwony: tzw. typ (styl zachowania i komunikacji) WPŁYWOWY. Osobę reprezentującą typ/styl Wpływowy „I” czerwony można scharakteryzować jako: optymistyczny, ufny, emocjonalny, zaangażowany w innych i realizację, towarzyski, entuzjastyczny, otwarty. Atuty: stymulujący, elokwentny, przekonywający, entuzjastyczny, zorientowany na ludzi, ożywiający, optymistyczny, emocjonalny. Ograniczenia: impulsywność, zdezorganizowanie, zbyt duże obietnice, trudność z doprowadzeniem spraw do końca.
- Niebieski: tzw. typ (styl zachowania i komunikacji) STAŁY. Osobę reprezentującą typ/styl Stały „S” niebieski można scharakteryzować jako: rozmyślny, zwięzły, współpracujący, cierpliwy, uważny, lojalny, rozważający interesy całej grupy, akceptujący. Atuty: godny zaufania, wspierający, życzliwy, zgodny, zadowolony, wolno akceptujący zmiany, spokojny, powściągliwy. Ograniczenia: przywiązany do znanego, stawia bierny opór zmianom, zbyt uległy, swoje potrzeby stawia na końcu…
Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do szkoleń, które prowadzi Piotr Tytoń.
Piotr Tytoń – konsultant, trener biznesu, coach, ekspert zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania talentami oraz rozwoju efektywności. Główne obszary działalności: HR, Leadership, Coaching.
Świat Poligrafii Professional rekomenduje!