Dwudniowe spotkanie stało się okazją do zaprezentowania najnowszych rozwiązań amerykańskiego producenta w zakresie płyt bezprocesowych, druku cyfrowego oraz funkcjonalnego, jak też do licznych dyskusji na temat obecnych i przyszłych trendów w całej branży poligraficznej.
Zgodnie z hasłem przewodnim naszego spotkania, stale dążymy do tego, by oferować produkty jak najbardziej zaawansowane. Stąd znaczące inwestycje z naszej strony na nowe rozwiązania technologiczne, wychodzące naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom drukarń, zarówno aktualnym jak i przyszłym – mówi Brad Kruchten, prezes Print Systems Division w firmie Kodak. – Nasza technologia bezprocesowa, kolejne udoskonalenia w druku funkcjonalnym, bogate doświadczenia na rynku materiałów i technologii cyfrowych – wszystko to świetnie wpisuje się w szeroko rozumianą innowacyjność i pomoc drukarniom z całego świata w prowadzeniu bardziej zyskownej i proekologicznej produkcji.
Forum „Taking Print Further” składało się z kilku dyskusji panelowych, z udziałem przedstawicieli firmy Kodak, a także zaproszonych drukarń oraz ich klientów – zleceniodawców usług poligraficznych. Jedna z nich, przebiegająca pod hasłem „Wartość dodana druku”, zakończyła się wspólnym podsumowaniem ze strony uczestniczących w niej reprezentantów branż fotograficznej, designerskiej i wydawniczej.
Każda z nich – zdaniem uczestników panelu – postrzega druk jako medium zróżnicowane i wnoszące wartość dodaną, zwłaszcza w coraz bardziej zdygitalizowanym świecie. Z perspektywy osoby odpowiedzialnej za kreację, w działaniach której technologie cyfrowe odgrywają ważną rolę, nie są one w stanie zastąpić druku. Jest on środkiem komplementarnym przy kampaniach prowadzonych za pośrednictwem mediów cyfrowych. Wprowadza bowiem akcenty niedostępne dla wirtualnych środków przekazu: wrażenia dotykowe czy odpowiednią wyrazistość i żywotność kolorystyczną.
Spotkanie w Rochester stało się również okazją do oficjalnej prezentacji nowej płyty bezprocesowej Kodak Sonora X, która – jak przewiduje Jeff Clarke, CEO firmy – dokona „transformacji całego rynku”. Zdaniem producenta rozwiązanie to pozwoli nawet 80% drukarń, bazujących na technice offsetowej, dokonać konwersji na płyty bezprocesowe.
Podczas panelu użytkownicy płyt z rodziny Kodak Sonora wskazywali, że korzyści proekologiczne uzyskiwane z tytułu ich użytkowania są w prowadzonej przez nich działalności niezwykle istotne. Równie ważny jest – ich zdaniem – fakt, że technologia ta zapewnia ten sam poziom jakości i wydajności, jaki można uzyskać przy standardowych płytach niewymagających wypalania.
Jim Tomblinson, wiceprezes ds. operacyjnych firmy Modern Litho Missouri, będącej użytkownikiem płyt Sonora XP i jedną z drukarń testujących nową płytę Sonora X, powiedział podczas panelu:
Nowa płyta umożliwia uzyskanie właściwego nafarbienia już przy 20 wydrukowanych arkuszach i pozwala na osiągnięcie odpowiedniej kolorystyki zanim zakończy się narządzanie maszyny. Obecnie drukujemy z liniaturą rastra rzędu 240 lpi, przy zastosowaniu płyt Sonora X, a naszym celem jest 300 lpi. W przypadku żadnej innej płyty nie spotkałem się z tak ostrymi rozetkami, jak w przypadku Sonora X, co oznacza, że możemy dzięki niej uzyskać czystsze tinty niż przy rastrze stochastycznym.
Druk cyfrowy był tematem osobnej dyskusji w związku z pojawieniem się w ofercie firmy Kodak nowej platformy druku – Kodak NexFinity, którą producent anonsuje jako najbardziej wszechstronną arkuszową maszynę cyfrową na rynku. Bazuje ona na wielokrotnie nagradzanej serii Kodak NexPress i ma – w założeniach dostawcy – zmienić postrzeganie technologii cyfrowej w kontekście możliwości realizowanych w niej prac. Wszystko za sprawą niższych kosztów eksploatacji, wyższej prędkości oraz technologii obrazowania dynamicznego, jaka została w niej zastosowana.
O rosnącym znaczeniu druku przemysłowego mówił podczas spotkania Tom Cavanagh – Chief Customer Officer i wiceprezes działu Advanced Materials & 3D Printing w firmie Kodak. Zaprezentował on najnowsze osiągnięcia technologiczne amerykańskiego producenta w zakresie farb przewodzących i procesów poligraficznych wykorzystywanych np. w elektronice drukowanej.
Jego zdaniem ten wciąż rosnący i oferujący znaczący potencjał rynek zmotywuje wielu drukarzy do podjęcia strategicznych decyzji o przekształceniu swoich przedsiębiorstw i zaoferowania nowej palety rozwiązań przy jednoczesnym zwiększeniu swoich marż.
Konferencja stała się też dla firmy Kodak okazją do zaakcentowania filozofii swojego działania, bazującej na trzech filarach: proekologiczności, zachowaniu właściwej kondycji finansowej i biznesowej oraz odpowiedzialności społecznej. Zdaniem firmy Kodak, przykładem takiego przyszłościowego podejścia są stale rozwijane, innowacyjne rozwiązania w rodzaju płyt Sonora. Mają one pozwolić drukarniom na uzyskanie oszczędności finansowych i zredukowanie negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Innym aspektem działalności firmy Kodak jest organizowanie spotkań branżowych integrujących różne strony biznesu poligraficznego w ramach wdrożonego przez firmę programu „Print For Good”.
Polscy klienci firmy Kodak będą mieli okazję bliżej poznać jej nowe rozwiązania, m.in. płyty bezprocesowe Sonora X i platformę druku cyfrowego NexFinity – podczas zbliżającej się konferencji Meet Kodak Polska. Spotkanie odbędzie się w łódzkim hotelu Andel’s w dniach 12-13 kwietnia.
Na podstawie informacji firmy Kodak