- reklama -

Zakłady Poligraficzne AJG w Kraśniku zakupiły 8-zespołową maszynę arkuszową KOMORI LSX-829 HC+CF z wieżą lakierującą i modułem Cold foil firmy Vinfoil, w hybrydowej technologii e-UV. Jest to pierwsza na świecie tak rozwinięta instalacja maszyny drukującej marki Komori.

O tym, że rynek poligraficzny cały czas dynamicznie się zmienia nie trzeba nikogo przekonywać. Trendy są już dawno określone. Mniejsze nakłady, szybsza ich realizacja, pełny zakres możliwości zadruku podłoży, uszlachetnianie i cena, którą akceptuje klient. Praktycznie każda drukarnia, która zalicza się do ścisłej czołówki nieustannie inwestuje w najnowsze technologie, które umożliwiają realizowanie coraz bardziej wymagających zleceń, a produkcja opakowań jest najbardziej rozwiniętą częścią branży poligraficznej. To tutaj spotykają się praktycznie wszystkie technologie druku oraz uszlachetniania i właściwym jest powiedzenie, że opakowania nadają tempa we wdrażaniu nowości.

Możemy o tym przekonać się w Drukarni AJG z Kraśnika, która należy do grupy najbardziej znanych drukarni opakowaniowych w Polsce. To tutaj zaledwie kilka miesięcy temu stanęła maszyna drukująca Komori, której konfiguracja jest jedyną na świecie. 8 kolorów z wieżą lakierującą i modułem Cold foil  w hybrydowej technologii e-UV. Całość w powiększonym formacie B2.

O inwestycji w tak rozwiniętą technologicznie maszynę drukującą Komori rozmawialiśmy z Januszem Geneją, właścicielem Drukarni AJG.

Od lewej: Anna i Janusz Geneja

Co sądzisz o rynku opakowań i ich produkcji?

Z punktu widzenia drukarni, jesteśmy w obszarze, którego dynamika zmian przez cały czas nas pozytywnie zaskakuje. Praktycznie w każdym roku odnotowujemy wzrosty produkcji w obszarze realizowanych usług. Jest zauważalny trend do zmniejszania nakładów poszczególnych zleceń, ale za to pojawiają się one w opakowaniach np. marek własnych i to w wielu różnych wariantach, przez co na koniec, choć nakład jednego opakowania się zmniejsza, to jego warianty podnoszą ogólny wynik w górę. To bardzo dobra zmiana, którą staramy się wykorzystać właśnie do podniesienia naszych możliwości technologicznych.

Drugim bardzo ciekawym zjawiskiem, który obserwujemy już od jakiegoś czasu, jest zapotrzebowanie na opakowania uszlachetnione praktycznie z wykorzystaniem wszelkich technologii i jest to szczególnie widoczne na polskim rynku. Ma to oczywiście podłoże w walce producentów dóbr, gdzie opakowanie ma po prostu zwrócić uwagę konsumenta. Ale za to opakowania na produkty premium stają się jeszcze bardziej wymagające. Dodajmy, że rynek ten przez cały czas rośnie.

Produkując opakowania premium mamy świadomość, jak wielu naszych klientów potrzebuje właśnie takiego opakowania.

W jakich warunkach dokonaliście zakupu Komori?

Analizując nasze dane z ostatnich kilku lat, podjęliśmy decyzję o zakupie maszyny drukującej, która pozwoli nam na zwiększenie naszych udziałów w rynku produkcji opakowań premium. Mówię o analizie, ponieważ zakup nie wiązał się ze sprzedażą którejkolwiek z dotychczas pracujących u nas maszyn. Wyzwaniem było jednak wybranie technologii, jaką chcielibyśmy wprowadzić do naszej drukarni oraz producenta.

Koszt stanowił duże wyzwanie. Stąd zwiększenia naszych możliwości produkcyjnych wsparliśmy Funduszami Unijnymi, które uzyskaliśmy w ramach projektu dotacyjnego „Wzrost konkurencyjności na arenie międzynarodowej firmy AJG poprzez wdrożenie opatentowanej technologii bezpiecznych opakowań” współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Poddziałania 3.2.2 „Kredyt na innowacje technologiczne” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.

Warto zaznaczyć, że projekt ten został bardzo wysoko oceniony przez Panel Ekspertów uzyskując 3 miejsce w Polsce na 453 projekty, które ubiegały się o dofinansowanie.

W ramach projektu nasza drukarnia wdrożyła innowacyjną technologię zabezpieczającą opakowania na produkty w tym produkty premium przed podrabianiem. Dzięki temu każdy potencjalny konsument opakowania, wykonanego w Drukarni AJG, otrzymał prostą i szybą metodę zweryfikowania jego autentyczności. 8-zespołowa maszyna arkuszowa z wieżą lakierującą i modułem Cold foil w hybrydowej technologii e-UV – KOMORI LSX-829 HC+CF oraz system weryfikacji autentyczności produktu na urządzenia mobilne.

Po pierwsze KOMORI, które w całości zostało przewidziane do produkcji z zastosowaniem farb UV. Praktycznie nie przewidujemy przechodzenia na tej maszynie na druk konwencjonalny. UV daje nam zupełnie inne możliwości o czym mogliśmy przekonać się już w czasie, kiedy maszyna rozpoczęła swoją produkcję. Po drugie, UV daje nam możliwości uszlachetniania z zastosowaniem technologii chociażby hybrydowej, której efekty możemy już zauważyć nie tylko na produktach premium.

Po trzecie, i chyba najważniejsze, maszyna KOMORI została wyposażona w moduł Cold foil, z możliwością nanoszenia efektu metalicznego bez bezpośredniego nakładania folii przez co opakowanie staje się opakowaniem ekologicznym, co dodatkowo wprowadza nasze opakowania na wyższy poziom technologiczny i w efekcie klient otrzymuje prawdziwe ekologiczne opakowanie premium.

Dlaczego zdecydowaliście się na maszynę półformatową?

Zdajemy sobie sprawę z tego, jak wygląda nasz park maszynowy, którym dysponujemy. Chodzi oczywiście o prepress i następnie wszystko to, co dzisiaj nazywamy postpressem. Introligatornia jest tutaj chyba kolejnym najbardziej kapitałochłonnym obszarem w produkcji. Nie chcieliśmy zmieniać naszych obszarów działania. Po prostu sprzęt, który dzisiaj posiadamy nadal nam wystarcza i podczas planowania tak dużej inwestycji, jaką był zakup maszyny drukującej KOMORI, okazało się, że w najbliższym czasie możemy lepiej wykorzystać nasze dotychczasowe wyposażenie.

Poza tym, realizowane przez nas zlecenia pod względem nakładów i ich uszlachetniania idealnie wpasowują się w maszynę drukującą półformatową. Oczywiście jest to powiększony półformat, co przy produkcji opakowań ma ogromne znaczenie. KOMORI dało nam dostęp do najnowocześniejszej technologii, włączając w to cały serwis i pomoc szkoleniową, jaką udzieliła nam firma Reprograf, która jest dostawcą tej marki w Polsce…

Całość w grudniowym wydaniu czasopisma Świat Poligrafii Professional (2018)

- reklama -
A N K I E T A

Zapraszamy do udziału w ankietach przygotowanych przez nasza redakcję. Ich omówienie w części będziemy prezentowali na łamach czasopisma, a raz w roku w wydaniu styczniowym przedstawimy podsumowanie.