Kluczowe trendy obserwowane w branży fleksodruku to konwersja procesu druku do fleksografii, drukowanie za pomocą stałej palety kolorów, wzrost wydajności procesu produkcyjnego druku oraz druk ekologiczny

- reklama -

Firma Miraclon ogłosiła dziś 13 zwycięzców konkursu Global Flexo Innovation Awards, który wyróżnia firmy napędzające transformację branży fleksodruku za pomocą technologii KODAK FLEXCEL NX. Niezależne jury złożone z ośmiu ekspertów z branży fleksograficznej oceniło ponad 200 prac z 24 krajów w czasie hybrydowych obrad, w których jurorzy uczestniczyli zarówno osobiście, jak i za pośrednictwem aplikacji komputerowych.

Ponieważ warunkiem wstępnym udziału w konkursie była wysoka jakość, zgłoszenia były oceniane według czterech kryteriów: wydajności procesu produkcyjnego w firmie, konwersji z innych procesów druku do fleksodruku, poziomu kreatywności szaty graficznej projektu i zrównoważonych praktyk biznesowych w projekcie.

Za wyróżnienie w dwóch kategoriach przyznawano nagrody Silver Award (siedmiu laureatów), w trzech kategoriach – Gold Award (pięciu laureatów), a we wszystkich czterech kategoriach – Platinum Award jako potwierdzenie zobowiązania do najwyższej jakości produkcji druku wobec branży i klientów laureatów. W tym roku pierwszym w historii laureatem, który zdobył platynowe wyróżnienie, została firma Lorytex (Urugwaj). Jurorzy przyznali także nagrody główne czterem zwycięzcom, którzy ich zdaniem mają największy wpływ na rozwój procesu fleksodruku.

„W czasach, kiedy wszyscy doświadczamy trudności z powodu pandemii, ci zwycięzcy udowadniają, że jesteśmy częścią niezwykle odpornej branży, której przedstawiciele wprowadzają innowacje napędzającej kreatywność oraz wydajne, spójne i zrównoważone procesy produkcyjne” — komentuje Grant Blewett, główny dyrektor handlowy, Miraclon. „Wysokie wskaźniki konwersji z innych procesów druku do fleksodruku, koncentracja na drukowaniu za pomocą stałej palety kolorów i starania w zakresie maksymalizacji produktywności i wydajności maszyn, które również przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju, jaki obserwujemy w wielu pracach, pokazują, jak bardzo branża flexo jest gotowa stać się preferowanym procesem druku opakowań”. 

Spośród najlepszych 13 firm, siedmiu zwycięzców pochodzi z Ameryki Łacińskiej, trzech z Europy, dwóch z Ameryki Północnej i jeden z regionu Azji Pacyfiku.

„Cieszymy się widząc, jak firmy z całego świata wprowadzają innowacje i wykazują się kreatywnością, rozwijając swoją działalność, a także napędzając transformację branży fleksodruku” — kontynuuje Grant. „Każdy z laureatów, jak również firmy, które otrzymały specjalne wyróżnienia, wykazały niesamowite zaangażowanie w rozwój fleksodruku, dając wspaniały przykład, co można osiągnąć w pełni wykorzystując dostępne narzędzia i technologię – powinno to zmotywować pozostałą część branży do tego samego”. 

Pełna lista honorowa przedstawia się następująco:

Zdobywcy głównych nagród (w kolejności alfabetycznej)  

  • Bosisio SA, Celomat SA i Mondelez SA, Argentyna (praca wspólna) – Gold Award

Firmy Bosisio SA i Celomat wspólnie starały się pokazać firmie Mondelez, że fleksodruk stanowi opłacalną, wysokiej jakości alternatywę dla grawiury, spełniając jej oczekiwania w zakresie krótszych czasów realizacji i niższych kosztów. Obejmowało to wprowadzenie rozszerzonej gamy kolorów (ECG).

  • Fathom Optics, Grace Label Inc i Confluence Brewing Company, Stany Zjednoczone (praca wspólna) – Gold Award

W czymś, co jurorzy opisali jako „naprawdę imponująca innowacja”, firmy Grace Label i Fathom Optics stworzyły uderzający, wielowymiarowy ruchomy obraz 3D na standardowej maszynie fleksograficznej bez żadnych dodatkowych etapów – osiągnięcie, jakiego jury jeszcze nie widziało.

  • Mega Embalagens, Multipack i Pontyn, Brazylia (praca wspólna) – Silver Award

Firma Mega Embalagens połączyła proces rozszerzonej gamy kolorów (ECG) z matrycami drukarskimi Flexcel NX, aby połączyć cztery zadania, co pozwoliło zaoszczędzić czas potrzebny na trzy konfiguracje druku oraz 23 płyty, skracając czas konfiguracji aż o 40%.

  • Sunshine FPC i Trisoft Graphics, Stany Zjednoczone (praca wspólna) – Gold Award

Firma Sunshine FPC z Kalifornii, pionowo zintegrowany producent, oraz przygotowalnia do druku Trisoft, przekształciły zaimportowane z zagranicy zadanie wklęsłodruku, oszczędzając na czasie i transporcie, a także poprawiając kontrolę jakości. Drukując na ekologicznym podłożu, firma Sunshine zmniejszyła całkowitą grubość, wielkość i wymiary opakowania, eliminując proces laminowania, a także ograniczając odpady i zużycie energii.

Laureaci (w kolejności alfabetycznej)

Platinum Award:

  • Lorytex, Urugwaj

Firma Lorytex została pierwszym w historii zdobywcą GFIA Platinum Award za wyjątkową kompleksową wydajność. Przenosząc opakowanie giętkie, drukowane wcześniej w Chinach przy użyciu wklęsłodruku, do lokalnej produkcji fleksograficznej, praca jest dowodem wyjątkowej współpracy między firmą Lorytex, przetwórcą i marką przy pokonywaniu wielu wyzwań technicznych i wdrożeniu procesu produkcyjnego ECG.

Gold Award:

  • Cromograf i Strong SA, Urugwaj (praca wspólna)

Czterokolorowy proces produkcyjny o rozszerzonej gamie kolorów (ECG) wdrożony przez firmy Cromograf i Strong zapewnia znaczne oszczędności dotyczące płyt, taśm montażowych, specjalnych farb i rozpuszczalników, a także szybszą konfigurację maszyny. Praca obejmowała również innowacje projektowe, w tym przeniesienie znaczników drukarskich wewnątrz druku, umożliwiając 1% redukcję zużycia podłoża, co przekłada się na znaczne oszczędności kosztów.

  • Günther GmbH i Flexo-Service Cl. Jaehde GmbH, Niemcy (praca wspólna)

Technologia Impulse Screen firmy U. Günther oraz płyty FLEXCEL NX Plates umożliwiają starszym maszynom fleksograficznym i aniloksom druk w wyższych standardowych rozdzielczościach – do 269 lpi zamiast 150 lpi – dorównując, a często przewyższając wyniki osiągane za pomocą grawiury. Inne odniesione korzyści to dwukrotnie wyższa rozdzielczość w porównaniu z grawiurą; oszczędności farby sięgające 15% na zadanie i wzrost szybkości rzędu 25% na przebieg.

Silver Award:

  • Litoplas Colombia

Ta konwersja grawiury do flexo pokazuje możliwości ścisłej współpracy przetwórcy i marki. Wszystkie trzy zgłoszone zadania to przykłady projektów o rozszerzonej gamie kolorów (ECG). Firma Litoplas Colombia wykonała świetną pracę, wdrażając proces produkcyjny i udowadniając możliwy do osiągnięcia poziom oszczędności i jakości wymagane przez dużą globalną markę.

  • Numex Blocks India Ltd

Klient chciał sprawdzić proces produkcyjny druku „bezpośrednio na tubce”, aby ujednolicić recykling i wyeliminować etap produkcji. Ponieważ większość zadań była ośmiokolorowa, firma Numex szczegółowo omówiła z drukarnią i marką, jak najlepiej poprawić kolory czy tekstury, a także wybrać lakier. Wykorzystując płyty FLEXCEL NX Plates uzyskano doskonałe wyniki w rozdzielczości 150 lpi i szybkość produkcji na poziomie 130 tubek na minutę.

  • Tadam i Gruppo Sada spa, Włochy (praca wspólna)

Sada, klient firmy Tadam, zaproponował przejście z offsetu do flexo, aby usprawnić proces produkcyjny i w rezultacie skrócił czas produkcji z 20 dni roboczych do sześciu godzin. Zadanie zostało wydrukowane za pomocą płyt FLEXCEL NXC Plates i technologii DIGICAP NX Advanced Patterning, osiągając minimalne pokrycie rastrowe na poziomie 1%.

  • Technofilms, Gwatemala

Firma Technofilms ograniczyła kolory spotowe użyte w tym zadaniu z czterech do dwóch, uzyskując 22% skrócenie czasu konfiguracji. W innym zadaniu firma wykorzystała nowe materiały opakowaniowe wyprodukowane z bardziej ekologicznych folii ze spienionego polietylenu, chcąc zmniejszyć masę – w tym przypadku o 11% – i umożliwić bardziej wydajne opakowanie transportowe.

  • Teruel – Papeis Amalia Ltd, Brazylia

Firma Teruel współpracowała z trzema markami, aby dostosować i stworzyć projekty opakowań i nowe podłoża, które nie tylko dorównały jakości produktu wcześniej wykonanemu przy użyciu grawiury, ale także poprawiły ekoreferencje i wyeliminowały etapy procesu postprint, znacząco skracając czasy produkcji.

  • Victory Graphics i Caps Cases, Wielka Brytania (praca wspólna)

Wykonany dla luksusowych marek odzieżowych The Rake, Victory i Caps przy użyciu jednej płyty FLEXCEL NX Plate, aby stworzyć obraz o fotograficznej jakości z wymagającym połączeniem wysokich świateł i głębokich cieni. Wydrukowany wewnątrz pudełka obraz bardzo skutecznie dostarcza klientom wyjątkowych wrażeń podczas rozpakowywania – koszt postprintu o 30% niższy w porównaniu do litografii, a koszt fleksodruku metodą post-print dodatkowo znacznie skraca czas realizacji w przypadku ponownych zleceń.

Oprócz 13 laureatów, jury wyróżniło specjalnym wyróżnieniem następujących uczestników:

  • CR Serigrafia Srl i Esbe Srl, Włochy (praca wspólna) przygotowały doskonały przykład drukowania bezpośrednio na opakowaniu sztywnym. 
  • Mondi Halle GmbH, Werner & Mertz GmbH, Knecht GmbH i Flexicon AG, Niemcy (praca wspólna) wspólnie stworzyły autentycznie innowacyjny projekt torby z korzyścią dla recyklingu i ekologii.
  • Papierfabrik Palm, zakład Seyfert, Reichenbach an der Fils, oraz D&W Flexo-Manufaktur GmbH & Co. KG, Osterwieck, Niemcy (praca wspólna), wspólnie stworzyły imponujący i nowatorski projekt opakowania – torbę kartonową, którą można łatwo przekształcić w pudełko kartonowe.
  • Rotoplast d.o.o., Węgry, przeniósł zadanie z grawiury do flexo, tworząc dziesięciokolorowy projekt papieru o wykończeniu przypominającym lakier – coś, co wcześniej było zarezerwowane dla grawiury, stało się nowatorskim osiągnięciem przy użyciu fleksodruku.
  • Firma Z Due, Włochy, zaimponowała jurorom wspaniałą kolekcją prac przeniesionych z offsetu i grawiury do flexo, ulepszonych autorską technologią sitodruku BlueEdge. 

Niezależne jury konkursu Global Flexo Innovation Awards złożone z ekspertów w łańcuchu wartości opakowań, od projektu do produkcji druku i zrównoważonego rozwoju. Członkowie:

  1. Christopher Horton (USA): konsultant ds. usług graficznych (przewodniczący jury)
  2. Laurel Brunner (Wielka Brytania): dziennikarz i konsultant, Verdigris
  3. Stefano d’Andrea (Włochy): ekspert w dziedzinie fleksodruku i grafiki przemysłowej
  4. Kai Lankinen (Finlandia/Niemcy): prezes i współwłaściciel, Marvaco Ltd
  5. Sebastian Longo (Argentyna): prezes i dyrektor zarządzający, Fotograbados Longo S.A.
  6. Ken McGuire (USA): pracownik naukowy, Procter & Gamble
  7. Jason Goode (Australia): specjalista od projektowania i rozwoju opakowań
  8. Dr Chip Tonkin (USA): przewodniczący – dział komunikacji graficznej, Sonoco Institute of Packaging Design & Graphics

Więcej informacji na temat zwycięzców konkursu Global Flexo Innovation Awards i nagrodzonych prac można znaleźć na stronie WWW.

Źródło: Miraclon