Sezon 13
Trzynasty sezon podcastów NIEZBĘDNIK POLIGRAFA. Dasz wiarę, że opublikowanych do tej pory (do tego sezonu) jest już 75 podcastów? Niesamowite, jak ten czas szybko przemija. Ten sezon będzie nieco dłuższy, bo przygotowaliśmy w sumie 9 odcinków. Każdy z nich, to spojrzenie na rynek innymi oczami, dostrzegając to co działo się w ostatnich miesiącach, a także na to, co może być dla Ciebie interesujące… jeżeli tylko planujesz rozwój swojego biznesu. Nie uciekamy od rozmów z ekspertami rynku dotyczącymi sfery technologicznej. Wiemy jednak, że tego typu materiały wymagają skupienia, zwłaszcza gdy prezentowane są w wersji audio.
Pewnie nie umknęło Twojej uwagi to, że pojawił się NIEZBĘDNIK POLIGRAFA EXTRA. Tak, to jeszcze jeden projekt, który będziemy powoli rozwijać, ale materiały tutaj przygotowane będą dotykały nieco innych obszarów. To także komunikacja firmy (wewnętrzna i zewnętrzna), ekologia, ekonomia itd. Kolejny projekt również powstaje, ale na jego premierę musisz nieco poczekać. Gwarantujemy niespodziankę.
06.04.2023 r., godz. 15:00 | #82. Ruchome piaski | Ruchome piaski to obszar, o którym myśleliśmy, że jest dla nas absolutnie bezpieczny. Poruszamy się w nim, jak przysłowiowa „ryba w wodzie”. Prowadzimy firmę, właściwie stworzyliśmy ją. Coraz więcej osób pracuje, coraz więcej ciekawych zmian jest do zaobserwowania, tylko tyle, że jest duża rotacja pracowników. Niektórzy nie potrafią się ze sobą porozumieć, powstają konflikty, których można było uniknąć… ale, ktoś uważa się za alfę i omegę. Brak spójności w przekazie informacji, różnorodność pokoleniowa, wyzwania na jakie nie byliśmy gotowi, bo zabrakło nam czasu na najbardziej podstawową rzecz. Tak przynajmniej nam się wydaje. Tym czymś, co może spowodować, że firma może upaść nawet po wielu latach (skrajny przypadek), lub może w dość krótkim czasie odnosić sukces zauważalny wśród jej konkurencji jest… strategia komunikacji.
Ruchome piaski ujawniają się dokładnie wtedy, kiedy nie jesteśmy przygotowani, kiedy nie mamy przetrenowanego rozwiązania. To właśnie wtedy sytuacja nas zaskakuje i piasek zaczyna nas wciągać, po chwili tracimy oddech, bo „nie mamy gruntu pod nogami”. Sytuacja nas przerasta…, a ruchome piaski po chwili z powrotem wyglądają, jak bezpieczna enklawa, dla kolejnego nadchodzącego.
Dokładnie temu tematowi poświęcamy nasze przedświąteczne wydanie podcastu NIEZBĘDNIK POLIGRAFA, zdając sobie jednocześnie sprawę, jak dotykamy bardzo delikatnego tematu. Strategia komunikacji zależna od pokolenia, wychowania, wpojonych nawyków i rozwiązań z góry zakładających, że jest tak, a nie inaczej. Jednak to strategia komunikacji, dalej… mix marketing, PR i ePR oraz komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna jest tą bazą, na której możemy odnieść sukces lub ponieść niesamowitą klęskę. Dokładnie o takich obszarach rozmawiamy z Piotrem Tytoniem, który na co dzień prowadzi szkolenia dla firm w takich i nie tylko takich… trudnych tematach. Zapraszamy do wysłuchania podcastu.
30.03.2023 r., godz. 15:00 | #81 Etykiety hybrydowo? Tak będzie wyglądała przyszłość? | O rynku etykietowym rozmawiamy wielokrotnie. Czasami z poziomu drukarni, czasami z poziomu dostawcy. Wiadomo, że etykietowy biznes jest dzisiaj jednym z najbardziej opłacalnych, jakie istnieją w naszej branży. Nie do końca jednak wszyscy się w tym temacie odnajdują. Poza tym, drukowanie etykiet posiada również wiele możliwości technologicznych. Jest przecież technologia: fleksograficzna zwana czasami analogową, podobnie do offsetowej, ale jest jeszcze rozwiązanie digital i oczywiście rozwiązanie hybrydowe. Co właściwie jeszcze bardziej komplikuje całość zagadnienia.
Bo… maszyna do drukowania etykiet jest jedną z najbardziej rozbudowanych technologicznie maszyn. Tylko tutaj w jednym „przelocie” etykieta może uzyskać poddruk, drukowanie z użyciem Pantone, uszlachetnianie (w tym złocenie, lakierowanie) i na dodatek jeszcze wykrawanie. Ciekawostką jest na pewno to, że Polska jest liderem w instalacji maszyn wąskiej wstęgi w rozwiązaniach hybrydowych. Jak to się stało? Czy taka będzie przyszłość? O tym i nie tylko rozmawiamy z Przemysławem Polkowskim z Mark Andy Polska. Miłego słuchania
23.03.2023 r., godz. 15:00 – cz. 2 | #80 Inny poziom technologii | Kiedy przyglądamy się rynkowi dostawców technologii do drukowania etykiet, przyznajmy, że moglibyśmy ich wymienić całkiem sporą grupę. Tak jest, kiedy to my patrzymy. Jednak trochę inaczej jest, kiedy zlecający pojawia się w drukarni i rozpoczyna się audyt. Wyobraźmy sobie, że zlecającym produkcję jest globalna firma. Któż z nas nie byłby zadowolony, posiadając w swoim portfolio wśród zleceniodawców takiego, którego etykiety pojawiają się na całym świecie. Tylko tyle, że zamówienie do nas nie trafia… dlaczego?
Od lat, nawet od wielu lat, chociaż nie jest to reguła i trzeba przyznać, że tutaj również się zmienia… w świadomości zlecających istnieje swojego rodzaju ranking „wyposażenia” drukarni w określone maszyny i urządzenia do druku. Tak się składa, że marka Gallus zawsze jest w czołówce. Dlaczego? W naszej rozmowie z Edwinem Piotrowskim z firmy Heidelberg, który opiekuje się tematem Gallusa w Polsce, próbujemy odpowiedzieć nie tylko na to pytanie.
Etykieta, to nadal temat niezwykle gorący. Przy okazji Edwin Piotrowski wspomina o rozwiązaniach, które Gallus wprowadza właśnie teraz na rynek. Nowości gonią nowości. Miłego słuchania.
16.03.2023 r., godz. 16:00 – cz. 2 | #79 Karty na stół | Druga część rozmowy z Jackiem Kuśmierczykiem o Polskiej Izbie Druku i nie tylko. Przy okazji warto wspomnieć, że na koniec listopada 2022 roku, PID przygotowała po raz pierwszy konferencję oraz Galę Złotego Gryfa zupełnie w innej konwencji. Jacek Kuśmierczyk twierdzi, że… po „owocach ich poznacie”.
16.03.2023 r., godz. 15:00 – cz. 1 | #78 Karty na stół | Nikt nie ma wątpliwości, że organizacje samorządu gospodarczego są bardzo dobrym rozwiązaniem. Dlaczego? Odpowiedzi pozytywnych jest tak dużo, że trudno nawet je wszystkie wyliczać. Przypomnijmy zatem te najważniejsze: konsolidacja branży, tworzenie realnego lobbingu, dbanie o interesy i środowisko w jakim odbywa się całość życia gospodarczego danej branży, promowanie danej branży, realny wpływ na rozwój danej branży itd. Cóż, w takim razie, gdzie jest… w jakim miejscu, po blisko 30 latach działania… Polska Izba Druku? Oczywiście, można powiedzieć, że rozwiązania systemowe w Polsce nie istnieją. Tak, jak nie ma rozwiązań systemowych w służbie zdrowia, sporcie i wielu innych dziedzinach naszego życia, organizacje samorządu gospodarczego – a taką jest Polska Izba Druku – co roku mają bardziej pod górę.
Czy tak ma pozostać? Jak brzmi oferta Polskiej Izby Druku dla szeroko rozumianej poligrafii, czy jednoczenie firm w jeden organizm ma sens, kto zyskuje i co zyskuje, a może ktoś traci? Jaka jest przyszłość nas wszystkich w poligrafii, na czym możemy się skupić i czy mamy pozostać pasywni, czy może bardziej aktywni? Tak… to tylko niektóre tematy poruszane podczas niezwykle ciekawej rozmowy, do jakiej dał się zaprosić Jacek Kuśmierczyk, aktualny prezes Polskiej Izby Druku. Nie przegapcie tego wydarzenia, bo to jest WYDARZENIE. Całość podzieliliśmy na dwie części. Miłego słuchania.
09.03.2023 r., godz. 15:00 | #77. Jaka jest prawda? Jest tak źle, czy paradoksalnie… tak dobrze? | Tocząca się wojna, inflacja, podwyżki, które w jakimś sensie paraliżują bezpieczny rozwój wielu firm. Poligrafia jest niezwykle wrażliwa na wszystko to, co dzieje się dookoła. Tylko, czy rzeczywiście jest tak źle? A może to po prostu czysty przypadek, że wielu firmom udaje się pomimo wszelkich trudności rozwijać i inwestować, zdobywać rynek i nowych klientów. Ci, którzy z utęsknieniem czekają na kolejne transze dotacji, być może się ich nie doczekają. Ci, którzy w dość niedalekiej przeszłości zapomnieli o inwestowaniu i unowocześnianiu parku maszynowego, oprogramowania, systemów zarządzania i wreszcie tworzeniu środowiska biznesowego w 100% kontrolowanego, zwłaszcza pod względem kosztów… już myślą o zamknięciu drukarni, lub już to zrobili.
Z drugiej strony jest to, co my nazywamy twardymi danymi dotyczącymi inwestycji. To jak jest? Dobrze, czy źle? Między innymi o takich tematach rozmawiamy z Krzysztofem Pindralem prezesem firmy Heidelberg Polska. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy, w której dowiecie się o… ale to, na tę chwilę niespodzianka. Miłego słuchania.
02.03.2023 r., godz. 15:00 | #76. Możliwości, o których niewiele wiedzieliśmy | Podczas targów RemaDays Warsaw 2023 odwiedziliśmy stoisko firmy Canon i tutaj udało nam się chwilę porozmawiać z Tomaszem Miękusem, który nie tylko odpowiedział na nasze pytania, ale dodatkowo oprowadził nas po niezwykle interesującym stoisku. Canon zaprezentował praktycznie bardzo szerokie spektrum swoich możliwości, przy czym dopiero w rozmowie z Tomaszem okazało się, jak wiele tematów nie było do tej pory nagłaśnianych. Jednym z nich jest powtórne „życie” urządzeń wracających z generalnego remontu, czy jak kto woli serwisu. To niesamowite, że nowoczesna technologia wcale nie musi wiązać się wyłącznie z inwestycją w najnowsze rozwiązania… kiedy myślimy o ekologii.
Przy okazji w trakcie naszej rozmowy pojawiły się jeszcze inne tematy. Czy ciekawe? Cóż. Dla nas oczywiście, że tak. Mamy nadzieję, że trwający szum w tle naszej rozmowy pochodzący z targów i gwaru zwiedzających nie będzie dla Was przeszkodą, by dowiedzieć się nieco więcej o urządzeniach pracujących w szerokim formacie. Zapraszamy na chwilę do powrotu na targi RemaDays 2023. Miłego słuchania.
NIEZBĘDNIK POLIGRAFA to projekt podcastów realizowany przez redakcję czasopisma Świat Poligrafii Professional, które ukazuje się od 2000 roku. Podcasty dla poligrafii i o poligrafii. Jeżeli tylko chcesz, by jakiś temat przez nas był poruszony, wystarczy, że do nas napiszesz na ten e-mail. Dziękujemy, że jesteś z nami.