spot_imgspot_img

Siła etykiety a marka lokalna

Przypominamy Wam materiał, jaki ukazał się na łamach czasopisma w czerwcu 2021 roku. Nadal jest aktualny, zwłaszcza dla wszystkich tych, którzy rozglądają się za nowymi obszarami produkcji i klientami.

Treść dostępna dla prenumeratorów Newslettera

Wpisz swój e-mail, aby uzyskać dostęp.
Twój e-mail chronimy w 100% przed spamem!

Prawie 75% przedstawicieli firm stwierdza, że etykieta jest ważnym elementem wizerunku marki i musi być spójna z jej identyfikacją wizualną. 70% firm zgadza się z opinią, że etykieta wyróżnia produkt spośród innych podobnych – wynika z najnowszego raportu Konica Minolta i Avery Dennison.

Pod koniec maja firmy Konica Minolta i Avery Dennison zrealizowały wspólne spotkanie online, poświęcone potrzebom i potencjale lokalnych marek w zakresie druku etykiet. Zaprezentowane zostały wyniki badań przeprowadzonych na przełomie stycznia i lutego 2021 r., zrealizowanych wśród 300 lokalnych producentów żywności, pogłębionych 20 wywiadami jakościowymi. Wstępne wnioski są bardzo interesujące. Konsumenci coraz bardziej uważnie czytają etykiety, analizując składniki żywności oraz to, czy dany produkt jest ekologiczny. Chętniej sięgają też po produkty wytworzone w Polsce, a nawet te, które są produkowane lokalnie. Zatem to, w jaki sposób etykieta komunikuje cechy produktu, ma kluczowe znaczenie.

Spotkanie online poprowadziła Magdalena Raczyńska (Konica Minolta), a zaproszonymi ekspertami do dyskusji byli Jarek Krasnodębski (Konica Minolta) i Artur Olszewski (Avery Dennison). Ponieważ całość jest dostępna nadal w wersji online, my skierowaliśmy do prowadzących wspomniane spotkanie dodatkowe pytania.

Dlaczego zdecydowaliście się na tego typu badania?

Artur Olszewski: Idea zrealizowania tego typu analizy rynku i badania pojawiła się z obserwacji i ciekawości podczas wspólnych dyskusji na temat rozwoju rynku opakowań i etykiet, trendów, ciekawych nowych obszarów stwarzających potencjał. Zwróciliśmy uwagą na producentów lokalnych i marki lokalne. Przyglądając się rynkowi etykiet zauważyliśmy, że my jako konsumenci coraz częściej sięgamy w sklepie po produkty wytworzone lokalnie z różnych powodów. Bo są zdrowsze, bardziej przyjazne środowisku, przyjazne człowiekowi i jako produkty nie masowe, w pewien sposób ekskluzywne. Przyglądając się dalej zauważyliśmy, że jest to niezwykle ciekawy obszar z wielu różnych powodów. Po pierwsze etykiet, po drugie opakowań, po trzecie marketingu i na koniec potencjału rozwoju tego obszaru.

Dlaczego wybraliście takie grupy do badania?

Magdalena Raczyńska: Generalnie skupiliśmy się na branży spożywczej, bo zauważyliśmy jej potencjał. Wybraliśmy pięć segmentów: przetwórstwo mięsne, produkcja nabiału, przetwórstwo owocowo-warzywne, produkcja piekarnicza i cukiernicza oraz napoje alkoholowe i bezalkoholowe. Duża grupa respondentów pozwoliła uzyskać wyniki, które i nas zaskoczyły. Wśród respondentów były firmy mikro, małe i średnie. Zatem są to przede wszystkim „małe” przedsiębiorstwa lub wręcz firmy rodzinne. Każda z tych grup w ujęciu procentowym, to blisko 30%. To też pokazuje, jak ciekawy jest to rynek.

Jaki był końcowy cel – istota – samego badania?

Jarek Krasnodębski: Konica Minolta jest nie tylko firmą technologiczną, ale również handlową. To jest niezmienne. Zmienia się natomiast nasza oferta oraz otoczenie biznesowe, w którym na co dzień funkcjonujemy. Wymusza to zmianę sposobu czy podejścia do rynku oraz prezentacji naszych propozycji. W prosty sposób wynika to ze zmiany samego rynku, który stał się bardziej wymagający i wyczulony na nowe propozycje. My sami mamy jednak świadomość, że chcąc utrzymać pozycję lidera w swoim segmencie musimy starać się wyprzedzać oczekiwania.

Nasuwa mi się tu sportowa analogia. Można gonić lidera podążając jego śladami, ale można też być liderem, który ucieka grupie pościgowej, co tak na marginesie jest o wiele trudniejsze. Myślę, że nasi klienci będą potrafili docenić to, że staramy się wesprzeć ich biznes analizując dla nich i w ich imieniu obszary, które mogą sprawić, że stanie się on pełniejszy, bezpieczniejszy czy bardziej rentowny. Jestem przekonany, że takie holistyczne podejście do relacji biznesowych może przynieść same korzyści dla obydwu ze stron.

Czy etykieta jest ważna?

J.K.: Ogromnie. Jak pokazują przeprowadzone przez nas badania nie jest to wyłącznie nasze subiektywne odczucie. Sami przedstawiciele lokalnych marek w przytłaczającej większości uważają, że etykieta jest nie tylko ważnym elementem wizerunku marki, ale powinna wręcz być spójna z jej identyfikacją wizualną, a także że jest w stanie wyróżnić produkt spośród grupy innych jemu podobnych. Żyjemy nie tylko w świecie kultury obrazkowej, ale również wszechobecnej nadpodaży produktów. Umiejętność wyróżnienia swojej marki, nadania jej unikatowego charakteru, spowodowania, że zostanie ona zauważona przez rynek staje się dziś kluczowa. Nie bagatelizowałbym również możliwości podążania za dominującymi trendami lub korzystania z nowych narzędzi dystrybucji.

W tym wszystkim kluczową rolę może właśnie odgrywać właściwa etykieta. Dam tu przykład. Rynek e-commerce w zauważalny sposób zwiększa swój udział w globalnej sprzedaży. Opakowanie, a wraz z nim etykieta dla produktów zakupionych tym kanałem mogą być dla klienta de facto pierwszym fizycznym kontaktem z produktem. W dużej mierze to właśnie od etykiety zależy jak ten kontakt zostanie zapamiętany.

Na ile „lokalna” etykieta może nie poddawać się przepisom, a kiedy już powinna?

A.O.: Wprowadzenie produktu do obiegu handlowego podlega dokładnym wytycznym określonym przez rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) definiującym zasady oznakowania tychże produktów. Szczególne wytyczne dotyczą produktów spożywczych wskazując bardzo szczegółowo, jakie informacje muszą się znaleźć na etykiecie produktu (np. wykaz składników, wartość odżywcza, warunki przechowywania, termin przydatności do spożycia, etc.), a nawet definiując minimalną wielkość czcionki opisującej te dane.

Czemu zaś „lokalna” etykieta może, a nawet nie powinna się poddawać, to ograniczać się tylko i wyłącznie do umieszczania informacji podstawowych i wymaganych prawem. Produkty lokalne to produkty niemasowe, unikalne, często wytwarzane z wyselekcjonowanych produktów oraz upraw przyjaznych środowisku i człowiekowi. Wykorzystajmy zatem etykietę jako nośnik tej informacji, podkreślając unikalny i ekologiczny charakter produktów lokalnych. Dodatkowym walorem tego produktu i siłą etykiety będzie ekologiczny charakter materiału z jakiego jest wykonana (tj. np. materiał pochodzący z recyklingu bądź surowców odnawialnych).

Co znaczy etykieta „personalizowana lokalnie”?

J.K.: Myślę, że dla marek lokalnych personalizacja ma o wiele mniejsze znaczenie niż w przypadku produktów masowych. Pragnę jednak zaznaczyć, że nie podpieram się tu wynikami naszych badań, a raczej własną intuicją. Sądzę, że klienci sięgający po tego typu produktu wysoko cenią sobie sam lokalny, a co za tym idzie na swój sposób niszowy charakter produktu. W cenie są tu zatem takie wartości, jak nawiązanie do kultury regionu czy lokalnych tradycji oraz szerokorozumiana troska o zdrowie i środowisko znajdująca odzwierciedlenie w naturalnych składnikach, braku konserwantów czy tradycyjnej metodzie przygotowania produktu, ale również w jego świadomym pakowaniu i etykietowaniu np. przy użyciu surowców poddających się recyklingowi lub biodegradowalnych.

Trzecią z potrzeb, którą mogą realizować produkty lokalne jest chęć odsunięcia się od wszechobecnych marek globalnych. W moim przekonaniu są to walory, które klienci marek lokalnych doceniają dużo wyżej od nawiązywania przez personalizację do ich cech indywidualnych. Tu znów możemy znaleźć olbrzymie pole do popisu dla etykiety.

Czy drukarnia powinna udać się do sklepu??? W poszukiwaniu klienta?

J.K.: Jedno z praw Murphy’ego mówi, że jeśli coś wydaje się nierozsądne, ale działa to

wcale nie jest nierozsądne. Sam zajmuję się sprzedażą i nieustannie szukam no­wych pomysłów na dotarcie do potencjalnych klientów. Przewrotnie powiem zatem, że to może być pomysł na po­łączenie przyjemnego z po­żytecznym. Jeśli podczas za­kupów naszą uwagę przykuje etykieta, którą moglibyśmy wykonać lepiej, ciekawiej lub przy zastosowaniu innych np. biodegradowalnych pod­łoży to nic nie stoi na prze­szkodzie, abyśmy spróbowali zmonetyzować te przemyśle­nia. Powiem więcej. W ten sposób można szukać nie tylko klientów, ale również inspiracji.

Eko? Czy etykieta może być „eko”?

A.O.: Tak, etykieta może być „eko” i w głównej mierze za­leży to od producenta wpro­wadzającego dany produkt na rynek. To na etapie projekto­wania produktu, jego opako­wania oraz oznakowania zapa­da większość decyzji mających kluczowe znaczenie dla faktu czy etykieta bądź opakowanie będzie „eko”.

Avery Dennison, jako wiodą­cy producent materiałów do produkcji etykiet, przykłada szczególną wagę do kwestii środowiskowych i są one jed­nym z ważniejszych punktów polityki firmy na najbliższe pięć lat. Skupiamy się tu na odpowiedzialnym pozyskiwa­niu surowców produkcyjnych (papiery z certyfikatem FSC), na surowcach pochodzących z odnawialnych źródeł ener­gii (folie BIOB), surowcach pochodzących z recyklingu (materiały wierzchnie i pod­kłady), całych konstrukcjach, które wspierają proces recy­klingu opakowań lub podlega­ją procesowi kompostowania (ceryfikat „OK Compost”) i na­turalnego przywrócenia ich środowisku. Mając na uwadze mnogość powyższych rozwią­zań, etykieta nie stanowi prze­szkody by być eko.

Rozmawiał Mirosław Pawliński


Prenumeruj Świat Poligrafii Professional | 264 PLN/rok (brutto)
ulica, nr. posesji, nr. lokalu, kod pocztowy, miasto
Niniejszym wyrażam zgodę na umieszczenie moich danych osobowych w bazie SUNNY MEDIA (wydawca czasopisma Świat Poligrafii Professional, Opakowania i Etykiety, Digital Business oraz serwisów: swiatpoligrafiipro.pl, katalog.printnews.pl, printnews.pl) zgodnie z wytycznymi zawartymi w Polityce prywatności opublikowanymi na łamach www.swiatpoligrafiipro.pl. SUNNY MEDIA informuje o możliwości wglądu i poprawiania zgromadzonych danych zgodnie z RODO.

Aktualne wydanie

spot_img

Podcasty

spot_img

weź udział w ankiecie

Bierz udział w ankietach realizowanych przez naszą redakcję. Aktualne pytania pochodzą z całej serii dotyczących podnoszenia cen za produkcję i brzmią następująco:

O ile % podnieśliście ceny na realizację usług w ostatnich 3 miesiącach?

Czy planujecie podniesienie cen w najbliższych 3 miesiącach?


Podsumowanie ankiet i komentarze na łamach serwisu WWW oraz w czasopiśmie Świat Poligrafii Professional. Dziękujemy za Twój czas!

Partnerzy wortalu

Najnowsze

- Reklama -spot_img

więcej podobnych

0:00
0:00