Sun Chemical poinformował o przystąpieniu do inicjatywy Digital Watermarks Initiative HolyGrail 2.0, za którą stoi AIM – Europejskie Stowarzyszenie Marek (European Brands Association). Tym samym firma dołącza do ponad 85 innych firm i organizacji, uczestniczących w pilotażowym projekcie, mającym na celu promocję szerszego zastosowania cyfrowych technologii nanoszenia znaków wodnych.

Ma to przysłużyć się większej wydajności sortowania i poprawie recyklingu opakowań na obszarze Unii Europejskiej, a co za tym idzie – większemu dostosowaniu działań właścicieli marek do założeń gospodarki o obiegu zamkniętym.  

Wspomniana inicjatywa stanowi kontynuację HolyGrail 1.0 – projektu stanowiącego część programu Nowa Gospodarka Tworzywami Sztucznymi, stworzonego przez Fundację Ellen MacArthur. W latach 2016-2019 wzięły w nim udział różne spółki giełdowe, aktywnie zaangażowane w segment produkcji opakowań.

Program uwzględniał badania nad różnymi innowacyjnymi rozwiązaniami, których celem jest usprawnienie recyklingu produktów konsumenckich – na ich bazie uznano, że cyfrowe znaki wodne to najbardziej obiecująca i przyszłościowa technologia temu sprzyjająca.

Cyfrowe znaki wodne (Digital Watermarks) to niewidoczne gołym okiem specjalne kody, nanoszone na powierzchnię opakowania na dobra konsumenckie i obrazujące jego właściwości. Zawierają one szereg informacji takich jak nazwa producenta, identyfikator SKU, rodzaj tworzywa sztucznego oraz skład obiektów wielowarstwowych, wskazania odnośnie jego zastosowania do żywności itd.

Gdy opakowanie trafia do sortowni odpadów, znak wodny może zostać odczytany i odkodowany przez kamerę zainstalowaną na linii sortującej. Na podstawie zapisanych w nim informacji, opakowanie jest kierowane do właściwego strumienia odpadów. W efekcie jakość i precyzja całego procesu zostaje znacząco zwiększona, wpływając na wyższą jakość recyklingu i jego rezultatów. Co za tym idzie – polepsza się cały cykl życia opakowania.

Nicolas Betin, dyrektor ds. strategii produktu w dziale EMEA i Global Sustainability Business Leader w dziale farb i materiałów opakowaniowych Sun Chemical, mówi: „Z dumą przystępujemy do tej proekologicznej inicjatywy, by wspólnie z czołowymi markami świata pracować nad udoskonalaniem łańcucha wartości w branży opakowań. Cyfrowe znaki wodne, aplikowane na tzw. inteligentne opakowania, to innowacyjne rozwiązanie, zmieniające sposób sortowania odpadów opakowaniowych. Jesteśmy podekscytowani, by w pełni zbadać tkwiący w nich potencjał. Miło nam, że stajemy się częścią tego przełomowego projektu, który może w istotny sposób przyczynić się do ulepszenia procesów recyklingu, a co za tym idzie – poprawić parametry całej gospodarki o obiegu zamkniętym. Co więcej, wszystkie te działania są zbieżne z proekologicznymi celami przyświecającymi firmie Sun Chemical”.

Źródło: Sun Chemical

- reklama -

Co dziś generuje Ci największy problem/koszt przy produkcji opakowań i chciałbyś to zmienić?

2. Co jest największym kosztem pozostałości poprodukcyjnych?

3. Jak najszybciej zwiększyć techniczną jakość produkcji?