spot_imgspot_img

Tour de Sonora. Podążając w wytyczonym kierunku

Są tacy, którzy z powodu pojawienia się pandemii narzekają na brak zleceń, możliwości rozwoju, możliwości inwestowania, itd. Ale to wszystko nie dotyczy podwarszawskiej drukarni ArtDruk, którą odwiedziliśmy kilka tygodni temu.

- Reklama-

Czy próbowaliście swoich sił także jako drukarnia internetowa?  

Obecnie wszyscy skupiają się na tego typu usługach, więc my przyglądamy się, jak funkcjonuje ten biznes. Część drukarni otwiera swoje oddziały internetowe, my na ten moment jednak tego nie zrobiliśmy, mimo że rozważaliśmy pójście także w tym kierunku. Po wstępnej, szczegółowej analizie stwierdziliśmy, że to jeszcze nie ta chwila. Obecnie skupiamy się na naszym głównym profilu produkcji i raczej wolimy poczekać, ale być może za jakiś czas ruszymy na „podbój Internetu” na naprawdę wysokim poziomie.

Jak doszło do zainteresowania technologią płyt bezprocesowych Kodaka?  

Z Kodakiem współpracujemy od dawna, praktycznie od kilkunastu lat, początkowo pracowaliśmy na półformatowych urządzeniach. Następnie poszliśmy w kierunku maszyn pełnoformatowych. Obecnie mamy dwie naświetlarki od Kodaka. Poza udaną współpracą, rozumianą jako wsparcie serwisowe, Kodak zapewnia nam bezpieczeństwo i stabilną realizację procesów, o czym świadczy fakt, że do tej pory nie mieliśmy żadnych problemów z oferowanymi technologiami.

Kodak to firma, która oferuje bardzo konkretne zaplecze – spokój współpracy, doradztwo oraz wsparcie zdalne i osobiste, co bardzo nam odpowiada. Dodatkowo przeszliśmy na płyty bezprocesowe – wykonaliśmy mnóstwo testów i obecna płyta Sonora Xtra jest moim zdaniem najbezpieczniejsza, zwłaszcza jeśli chodzi o różnego rodzaju zarysowania i inne niedogodności dla drukarzy, które wcześniej pojawiały się na płytach.

Dzięki technologii Kodaka, cały proces jest obecnie ustabilizowany. Wyeliminowaliśmy wywoływanie i pozbyliśmy się chemii oraz kosztów związanych z jej utylizacją, co ma znaczenie pod względem ekologicznym. Udało nam się zyskać także dodatkowe miejsce, co pozwoliło wstawić drugie urządzenie CTP na tej samej powierzchni. Po kolejnych testach na maszynach i przeróżnych podłożach, stwierdziliśmy, że wchodzimy w to. Cała ta zmiana odbyła się praktycznie z dnia na dzień. Rozwiązania Kodaka sprawdzają się idealnie – miesięcznie naświetlamy około 10 tys. płyt.

Jak do tej zmiany podeszli drukarze?  

Na początku, jak do każdego nowego rozwiązania podchodzili nieco sceptycznie, głównie ze względu na dawne przyzwyczajenia. Jednak płyta jest niezwykle stabilna i stosując odpowiednie procedury nie mamy praktycznie żadnych problemów z wywoływaniem ani zarysowaniem. Na płytach bezprocesowych pracujemy już 8 miesięcy i nie napotkaliśmy żadnych problemów.

Czy ekologia jest dla Was ważna także w kontaktach z klientami? Czy sami pytają oni o tego typu rozwiązania? 

Informujemy o wszystkich tego typu rozwiązaniach naszych klientów. Widzimy, że reagują oni na nie bardzo pozytywnie i często o nie dopytują. Dla nas technologie te oznaczają przede wszystkim usprawnienie i skrócenie danego procesu, czy też pozyskanie nowego miejsca magazynowego i nie tylko. Dla pracowników z prepressu istotne było także wyeliminowanie konieczności mycia wywoływarki, co było zdecydowanie najmniej przyjemnym ich obowiązkiem.

Dzięki temu pozbyliśmy się także uciążliwych zapachów oraz wielu koniecznych czynności związanych z chemią i jej utylizacją. Do tego dochodzi oczywiście mniejsze zużycie wody oraz prądu na naświetlarce. W tym ostatnim przypadku, ze względu na rosnące koszty myślimy o instalacji fotowoltaicznej, co uwzględniliśmy także w projekcie nowej hali. Prowadzimy w tej sprawie rozmowy z kilkoma dostawcami instalacji fotowoltaicznych.

Czy w czasie pracy na płytach bezprocesowych nastąpiła istotna różnica w kosztach?  

Widzimy mnóstwo korzyści w różnych segmentach, o których mówiłem wcześniej, takich jak ekologia, więcej miejsca, czas pracy i jej ergonomia. Pod względem finansowym także pojawiły się korzyści, jednak na chwilę obecną jeszcze ich dokładnie nie oszacowaliśmy. Czekamy na okres posezonowy, podczas którego zazwyczaj przygotowujemy wszystkie podsumowania. Wtedy też przyjdzie czas na wyciągnięcie wniosków i wprowadzanie kolejnych usprawnień. Jeżeli chodzi o zużycie płyt, wkrótce z pewnością nastąpi kolejny skok w produkcji, zwłaszcza że widzimy stale rosnące ilości zamówień.

- Reklama -

Aktualne wydanie

spot_img

Podcasty

spot_img

weź udział w ankiecie

Bierz udział w ankietach realizowanych przez naszą redakcję. Aktualne  pytanie brzmi następująco:

Twoim zdaniem, co jest największym zagrożeniem dla biznesu (poligrafii) w najbliższym czasie?


Podsumowanie ankiet i komentarze na łamach serwisu WWW oraz w czasopiśmie Świat Poligrafii Professional. Dziękujemy za Twój czas!

Partnerzy wortalu

spot_img

Najnowsze

- Reklama -spot_img

więcej podobnych