spot_imgspot_img

Warunkiem rozwoju jest podążanie do przodu

Eurographic Group to szczecińska drukarnia o duńskich korzeniach, która od siedmiu lat z powodzeniem funkcjonuje na polskim rynku zajmując się drukiem książek, opakowań, instrukcji, materiałów marketingowych przeznaczonych dla przemysłu.

O przetrwaniu trudnego okresu pandemii, ciągłym rozwoju firmy, personalizacji druku cyfrowego, najnowszych trendach w zakresie druku książek oraz inwestycji w urządzenia firmy Horizon, udało nam się porozmawiać z Bartoszem Nowakowskim zajmującym stanowisko Country Managera.

Porozmawiajmy o specjalizacji Państwa drukarni. Sporo ostatnio mówi się, że książki tracą nabywców….

Paradoksalnie, po tym pierwszym „szoku”, książka mimo wszystko posiada całkiem niezły obrót. Jednym z powodów tego był z pewnością lockdown – ludzie zamknięci w domach czytali i uczyli się, a my zajmujemy się głównie literaturą edukacyjną dla uczniów i studentów. Jeżeli spojrzeć na cały rynek „produkcji książki”, produkcja cyfrowa jest najbardziej elastyczna i w największym stopniu może oprzeć się kryzysowi – generalnie rynek ten coraz bardziej zmierza w kierunku cyfrowych rozwiązań, mniejszej ilości książek, ale częściej wznawianych.

Bartosz Nowakowski

Nikt nie chce trzymać wielkich „stoków”, zwłaszcza że wyprodukowanie 10, 20, 50, a nawet 100 tysięcy książek oznacza konkretny koszt, który trzeba ponieść zamrażając środki. Do tego dochodzą koszty magazynowania tych produktów. O wiele lepszym rozwiązaniem, nawet jeśli zapłacimy jednostkowo nieco więcej za książkę, jest posiadać te środki w dyspozycji i produkować tyle, ile wymaga zapotrzebowanie. Jeśli dajmy na to, sprzedajmy miesięcznie 500 sztuk, wtedy drukujemy 600 sztuk z drobnym zapasem, domawiając
co miesiąc.

Prowadząc taką koncepcję sprzedaży jesteśmy bardziej elastyczni. Przykładowo Amazon, sprzedaje książki w formie „on demand” czyli na żądanie – jest to doprowadzone do poziomu jednostkowego, niekiedy nawet jednej lub kilku sztuk na zamówienie klienta. Dzięki temu nie trzymają miliona sztuk tej samej pozycji na magazynie, tylko produkują je wyłącznie wtedy, gdy jest na niezapotrzebowanie.

Amazon to obecnie jedyna firma, która stosuje tego typu praktyki, jednak wydaje mi się, że wydawcy coraz mocniej zmierzają w tym kierunku, poszukując elastycznych rozwiązań, zwłaszcza że czytelnictwo i sprzedaż książek maleje. Mowa tu zwłaszcza o wielkich nakładach i dużych pozycjach, natomiast te mniejsze nadal się sprzedają…

W jaki sposób trafiła do Państwa linia do oprawy klejonej marki Horizon z firmy Derya?

Szukaliśmy rozwiązania do druku niewielkich nakładów cyfrowych, ale wykorzystującego pełną automatyzację, co zapewniłoby elastyczną zmianę, przy jak najmniejszym ustawieniu i odpadzie. Rozwijamy w naszej firmie koncepcję produkcji od jednej sztuki – jest to możliwe do wykonania pod względem technicznym na tym urządzeniu. Był to jeden z głównych czynników, dzięki którym zainteresowaliśmy się linią Horizon. Chcieliśmy tak skonstruować przepływ naszej pracy, by wszystko odbywało się szybko, płynnie i bez żadnych przestojów, zwłaszcza w przypadku niewielkich ilości instrukcji do druku.

Jak wyglądała instalacja maszyny? Czego spodziewają się Państwo po tych urządzeniach, jeśli chodzi o produkcję?

Wszystko przebiegło niezwykle sprawnie, zresztą to nie pierwsze urządzenie z firmy Derya w naszej firmie. Jeśli chodzi o linię do oprawy miękkiej, zależy nam głównie na zwiększeniu elastyczności i efektywności produkcji poprzez ustawienie sprawniejszego workflow, bez ograniczeń w ilości i strat. W przypadku drugiej maszyny to głównie kwestia jakości nowych produktów – mieliśmy spore problemy z szyciem w albumowym formacie A4, na szczęście ta linia je rozwiązała i usprawniła pracę pod względem szybkości, łatwości ustawień, a przede wszystkim jakości… więcej na łamach czasopisma Świat Poligrafii Professional.


Prenumeruj Świat Poligrafii Professional | 360 PLN/rok (brutto)
ulica, nr. posesji, nr. lokalu, kod pocztowy, miasto
Niniejszym wyrażam zgodę na umieszczenie moich danych osobowych w bazie SUNNY MEDIA (wydawca czasopisma Świat Poligrafii Professional, Opakowania i Etykiety, Digital Business oraz serwisów: swiatpoligrafiipro.pl, katalog.printnews.pl, printnews.pl) zgodnie z wytycznymi zawartymi w Polityce prywatności opublikowanymi na łamach www.swiatpoligrafiipro.pl. SUNNY MEDIA informuje o możliwości wglądu i poprawiania zgromadzonych danych zgodnie z RODO.

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

- Reklama -spot_img

Opakowania i etykiety

spot_img

Drukarnia CDM Packaging

Scorpio

ZING

Drukarnia Interak