Wpływ internetu na druk

Wpływ internetu na druk… Pierwsze dane drupa Global Insights… Targi drupa upubliczniły pierwsze dane „drupa Global Insights” – raportu „Wpływ internetu na druk – cyfrowy potop”, który w całości dotyczył będzie tego, w jakim stopniu Big Data, druk zmiennych danych, kody QR, komunikacja bliskiego zasięgu, drukowana elektronika, a także oczywiście Web-to-Print wpływają na branżę poligraficzną i same produkty drukowane.

- reklama -

„Szczegółowa analiza rynku globalnego i przegląd przez aktualne trendy w ramach „drupa Global Insights” wniesie bardzo ważny wkład w proces podejmowania strategicznych decyzji.” – podkreśla wartość analizy prezes zarządu targów Messe Dusseldorf, Werner M. Dornscheidt. Warto podkreślić, że w jej opracowaniu uczestniczyło 1.100 respondentów z całego świata – to specjaliści branży poligraficznej, którzy wiosną 2014 roku wzięli udział w ankiecie internetowej „Wpływ internetu na druk – cyfrowy potop”, przy czym część z nich zdecydowała się także na głębsze opisanie zmian zachodzących w ich środowisku biznesowym.

Triumf E-commerce

Na całym świecie wzrasta istotność obszaru biznesu internetowego, e-commerce, więc powstaje pytanie: czy i w jakim stopniu wykorzystują go sami dostawcy produktów drukowanych? W świecie e-commerce uczestniczy 52 proc. ankietowanych w ramach panelu eksperckiego drupa: wykorzystują go oni oczywiście w zakresie Web-to-Print, niezależnie czy jest to sklep działający w modelu otwartym, czy też storefront – zamknięta platforma dedykowana obsłudze już pozyskanych klientów.

Płynące z zastosowania e-commerce możliwości wykorzystywane są jednak wyłącznie w ograniczonym stopniu: jedynie 14 proc. ankietowanych pozyskuje online więcej, niż 25 proc. wykonywanych w ich przedsiębiorstwach zleceń. Wyjątkiem jest tu segment produkcji katalogów, które wykonywane w różnych wersjach lub personalizowane, połączone z interaktywnymi elementami są receptą na sukces – przynajmniej twierdzi tak aż 60 proc. świadczących tego rodzaju usługi przedsiębiorców, którzy wzięli udział w ankiecie realizowanej przez targi drupa.

Triumf zindywidualizowanej produkcji masowej

Niezależnie czy fotoksiążki, koszulki czy kalendarze w małych i ogromnych nakładach – łokciami rozpycha się zindywidualizowana pod klienta produkcja cyfrowa. Druk zmiennych danych oferuje już w skali świata 72 proc. drukarni akcydensowych, przy czym współczynnik ten jest znacznie wyższy, i wynosi 87 proc. w przypadku Ameryki Północnej. Wprawdzie udział bezwzględnej liczby stron ze zmiennymi danymi jest nadal raczej niewielki w odniesieniu do całości poligraficznej produkcji, to jednak 56 proc. ankietowanych prognozuje lub potwierdza umiarkowany ewtl. szybki wzrost tego obszaru.

Uwidacznia to także wcześniejsze badanie drupa, wykonywane jesienią 2013, zgodnie z wynikami którego 38 proc. drukarni akcydensowych i 32 drukarni działających w segmencie czasopism zadeklarowało, że w najbliższej przyszłości zamierza zainwestować w technologię, która umożliwi im realizację zleceń zmiennych danych.

Natarcie druku interaktywnego

Interakcja to obecnie bardzo ważne słowo – klienci domagają się kampanii crossmediowych, a wykorzystanie wielu kanałów komunikacji staje się w dużej mierze standardem. Spektrum stosowanych tu technologii obejmuje takie rozwiązania, jak kody QR, opcje „Smart-Print” czy komunikację bliskiego zasięgu. Jedna trzecia specjalistów uczestniczących w badaniu drupa deklaruje, że oferuje już korzyści druku interaktywnego, który wykorzystywany jest w wielu aplikacjach, począwszy na opakowaniach, a skończywszy na książeczkach płyt DVD czy reklamie zewnętrznej.

Zgodnie z oczekiwaniami, badanie uwidoczniło przy tym różnice regionalne w rozbudowaniu tego segmentu – opcję interaktywnego druku oferuje już 44 proc. ankietowanych pochodzących z Ameryki Północnej, a także jedynie 3 proc. respondentów rezydujących na Bliskim Wschodzie. W trendzie tym uczestniczą także drukarnie opakowaniowe: kody QR oferuje 50 proc. wszystkich ankietowanych drukarni, a  41 proc. z nich personalizuje drukowane przez siebie opakowania.

Opracował: Piotr Głowacki

- reklama -


A N K I E T A

Zapraszamy do udziału w ankietach przygotowanych przez nasza redakcję. Ich omówienie w części będziemy prezentowali na łamach czasopisma, a raz w roku w wydaniu styczniowym przedstawimy podsumowanie.