spot_imgspot_img

Wyniki finansowe Stora Enso za 2. kwartał 2022

Stora Enso poinformowała o wynikach finansowych za 1. kwartał br. oraz za całe pierwsze półrocze 2022 r. W ujęciu rok do roku koncern odnotował w nim wzrosty: przychodów ze sprzedaży o 18% (wyniosły one 3,054 mld euro), zysku operacyjnego EBIT o 39% (który zamknął się kwotą 505 mln euro) oraz zysku operacyjnego IFRS do 399 mln euro. Przychody ze sprzedaży w 1. półroczu 2022 r. wyniosły 5,852 mld euro (4,868 mld przed rokiem), zaś zysk operacyjny EBIT osiągnął kwotę 1,008 mld euro (692 mln euro w 1. półroczu 2021). Firma podtrzymuje swoją prognozę całoroczną, zaktualizowaną w czerwcu.

„Jest mi niezmiernie miło poinformować, że udany początek tego roku znalazł swoją kontynuację także w drugim kwartale – pisze w komunikacie do inwestorów i akcjonariuszy Annica Bresky, CEO koncernu – i to pomimo zawirowań makroekonomicznych oraz geopolitycznych. Tym samym ponownie pokazaliśmy naszą zdolność do dopasowywania się do zmiennych warunków zewnętrznych oraz zaangażowanie całej organizacji w realizację koniecznych zmian”. Jednocześnie dodaje, że duże znaczenie dla dobrej kondycji finansowej firmy miało zróżnicowanie portfolio jej klientów oraz oferowanych im produktów i rozwiązań, jak też zauważalna synergia pomiędzy poszczególnymi jednostkami biznesowymi. „W coraz większym stopniu wykorzystujemy też nasz potencjał w obszarze materiałów odnawialnych i bazujących na nich rozwiązań” – dodaje Annica Bresky.

Stora Enso wycofuje się z rynku rosyjskiego | W ostatnim czasie trzy rosyjskie zakłady opakowaniowe Stora Enso zostały sprzedane ich lokalnemu kierownictwu. Sfinalizowano także sprzedaż – na podobnych zasadach – dwóch tartaków zlokalizowanych w tym kraju. Firma zakłada, że do końca br. zamknie od strony formalnej pozostałe kwestie prawne związane jej działalnością w branży leśnej na terenie Rosji. Stora Enso podkreśla, że ich sfinalizowanie będzie oznaczać dla koncernu całkowite wycofanie się z tego rynku.

Jak uzasadnia te kroki Annica Bresky, kryzys humanitarny na Ukrainie i koszmar wojny, jaka toczy się w tym kraju spowodowały, że reakcja firmy musiała być szybka i konieczna:

„Sprawnie udało nam się znaleźć bezpieczne, długoterminowe rozwiązanie dla każdej z naszych fabryk i dla zatrudnionych tam osób. Tym samym potwierdzamy nasze przywiązanie do wartości i odpowiedzialności biznesowej, jako integralnych elementów naszych codziennych działań”.

Kolejne wzrosty obrotów i zysków pomimo wyzwań natury gospodarczej i geopolitycznej | W 2. kwartale br. Stora Enso osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 3,054 mld euro, przy 2,592 mld euro w analogicznym okresie 2021 r, co oznacza wzrost rzędu 17,8%. W porównaniu z 1. kwartałem br. wzrost obrotów wyniósł 9,2%. Jak podkreśla Annica Bresky, wyłączając dział Paper, sprzedaż całej grupy w 2. kwartale w ujęciu rok do roku wzrosła o 21%:

„Co istotne marże i zwroty z inwestycji w kluczowych obszarach były znacząco wyższe od zakładanych w naszej strategii długoterminowej. Drugi kwartał 2022 r. cechował bardzo wysoki popyt na rozwiązania w najważniejszych z naszego punktu widzenia segmentach rynkowych. Przez cały ten okres borykaliśmy się jednak z wyzwaniami natury logistycznej, zarówno w kontekście niezawodności realizowanych rejsów transoceanicznych, jak i dostępności kontenerów, co miało rzecz jasna wpływ na obsługę klientów”.

Annica Bresky podkreśla, że dużym atutem Stora Enso jest samowystarczalność firmy w zakresie energii i drewna, co pozwoliło jej zabezpieczyć działalność w kontekście dostępności surowców i niezbędnej energii. Z kolei w walce z presją inflacyjną pomocna była realizowana przez koncern polityka cenowa.

„Nasze priorytety pozostają niezmienne – podkreśla Annica Bresky. – Chcemy wspierać naszych klientów poprzez odpowiednie zarządzanie stanami magazynowymi i neutralizowanie wszelkiego rodzaju zakłóceń w łańcuchu dostaw”.

Najlepszy kwartał od około 20 lat | Minione trzy miesiące przyniosły firmie – jak podkreśla Annica Bresky – najlepszy wynik od ok. dwóch dekad. Zysk operacyjny EBIT wyniósł w 2. kwartale br. 505 mln euro, co oznacza roczny wzrost rzędu 39%. Z kolei marża zysku brutto wyniosła 16,5% (wzrost o 2% w porównaniu z 1. kwartałem br.). Zasoby leśne będące własnością Stora Enso są obecnie wyceniane na 8,2 mld euro.

„Podjęliśmy też szereg działań, przygotowujących nas do trudniejszej sytuacji gospodarczej – są nimi właściwa kontrola kosztów, zwiększona płynność finansowa i redukcja zadłużenia. Po raz pierwszy nasz współczynnik długu netto do zysku operacyjnego EBITDA wyniósł 1, a więc poniżej zakładanego wcześniej 2. To dało nam poczucie bezpieczeństwa i przestrzeń do kontynuowania dalszej ścieżki wzrostów, realizowanych zarówno w sposób organiczny, jak też poprzez selektywne fuzje i przejęcia. Jestem niezwykle dumna z naszego wyniku, zwłaszcza biorąc pod uwagę ilość pracy jaką wykonaliśmy, by go osiągnąć”…

Źródło: Stora Enso


Prenumeruj nasz Newsletter
Niniejszym wyrażam zgodę na umieszczenie moich danych osobowych w bazie SUNNY MEDIA (wydawca czasopisma Świat Poligrafii Professional, Opakowania i Etykiety, Digital Business oraz serwisów: swiatpoligrafiipro.pl, katalog.printnews.pl, printnews.pl) zgodnie z wytycznymi zawartymi w Polityce prywatności opublikowanymi na łamach www.swiatpoligrafiipro.pl. SUNNY MEDIA informuje o możliwości wglądu i poprawiania zgromadzonych danych zgodnie z RODO.

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

- Reklama -spot_img

Opakowania i etykiety

spot_img

Drukarnia CDM Packaging

Scorpio

ZING

Drukarnia Interak