Wyrazić wnętrze we wnętrzu

Dążenie do maksymalnie najpełniejszego wyrażenia swojej osobowości i manifestowanie swej unikatowości to jeden z najbardziej podstawowych i trwałych trendów, który ma wpływ nie tylko na współczesną kulturę, ale także biznes. Potrzeba zamanifestowania siebie, „swojego wnętrza”, realizowana jest poprzez ubiór, fryzurę, makijaż, ale także poprzez przedmioty, którymi ludzie się otaczają oraz aranżację przestrzeni, w których funkcjonują.

- reklama -

Możliwości indywidualizacji w tych ostatnich dwóch obszarach, do niedawna ograniczone, uległy znacznemu zwiększeniu dzięki przełomowej technologii druku cyfrowego. Plotery drukujące Canon z serii Océ Arizona są bowiem w stanie drukować niemal na każdym podłożu. To zaś pozwala w znacznie większym zakresie indywidualizować elementy wyposażenia i dekoracji wnętrz niż dotychczas, do tego w zakresie kosztowym dostępnym dla szerokiej grupy nabywców.

Moje wnętrze mówi o mnie

Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństw wzrasta potrzeba ich członków do wyrażenia swojej odrębności i indywidualności. Dziś nie tylko to, co ludzie ubierają i jak się czeszą, ma wyrażać ich osobowość. Także domy, mieszkania, biura czy inne przestrzenie mają stanowić odbicie osobowości tych, którzy w nich przebywają lub je odwiedzają. Stąd tak silne dążenie do otaczania się tym, co oryginalne, indywidualne i jednostkowe. Dodatkowo napędza je fakt, że współczesny człowiek 80 proc. swojego czasu w ciągu doby spędza w przestrzeniach zabudowanych.

Trudno jednak w dobie produkcji seryjnej uzyskać ten poziom indywidualizacji, który jest marzeniem niejednego konsumenta. Alternatywą pozostaje oczywiście produkcja rzemieślnicza, realizowana w małych zakładach na indywidualne zamówienie, ale na to większości nabywców po prostu nie stać. W efekcie, spacerując po nowych osiedlach miast czy ich dzielnicach biurowych i zaglądając przez okna do wnętrz, dostrzegamy powtarzające się elementy wyposażenia i wystroju – meble z kilku tych samych popularnych kolekcji topowych dostawców, stanowiące „hit sezonu” kafelki ścienne, zaprojektowane przed kilkoma laty przez znanego projektanta modele lamp sufitowych itd.

Twórcy tych aranżacji z pewnością dołożyli wszelkich starań, aby były one jak najbardziej oryginalne, jednak przekroczenie granic wynikających z produkcji seryjnej wielu wybranych do nich elementów jest po prostu niemożliwe. Z perspektywy ich producentów z kolei niemożliwe jest zwiększenie indywidualizacji wyrobów z przyczyn czysto ekonomicznych. Sytuacja mogłaby się wydawać patowa, gdyby nie jedno rozwiązanie…

Więcej w czasopiśmie Świat Poligrafii Professional

- reklama -


A N K I E T A

Zapraszamy do udziału w ankietach przygotowanych przez nasza redakcję. Ich omówienie w części będziemy prezentowali na łamach czasopisma, a raz w roku w wydaniu styczniowym przedstawimy podsumowanie.