spot_imgspot_img

Zakończenie lata już wkrótce

Zakończenie lata już wkrótce, co nie oznacza, że nasza branża będzie po prostu odpoczywała. Zwłaszcza, że sytuacja rynkowa jest bardzo zaskakująca. Z jednej strony widać dość dokładnie, że pandemia napędziła produkcji opakowań, zresztą nie tylko. I choć rynek się ruszył i jego dynamika wzrostu robi wrażenie, to jednak mamy dwa powody, by trochę spokojniej na to wszystko popatrzeć.

Mam na myśli wzrost cen wszelkich materiałów poligraficznych. I to chyba było do przewidzenia. Nikt jednak kilkanaście miesięcy temu nie myślał, że nastąpi również wzrost cen stali oraz innych metali. Stąd zresztą wzięły się już delikatne kłopoty dostawców sprzętu poligraficznego. Wzrost cen spowodowany jest brakiem surowców i totalnym załamaniem ich przepływu. Stąd cena usług serwisowych, siłą rzeczy musiała wzrosnąć.

Wyzwaniem jest prowadzenie produkcji, kiedy maszyna odmówi posłuszeństwa a części zapasowe dotrą dopiero za tydzień. Tymczasem terminy lecą, umowy zobowiązują i trzeba będzie ponieść tego konsekwencje.

Koniec końców może się okazać, że to właśnie nie pandemia rozłoży rzeczywiście branżę poligraficzną, tylko sami dostawcy, którzy po prostu w części nie przystosowali się do szybko zmieniających warunków. Oczywiście to czarny scenariusz i zapewne wszyscy, którym zależy na tym, by wszystko było jak najlepiej, nie dopuszczą do tego typu sytuacji.

Kolejny temat jest jednak znacznie ważniejszy. Totalny wzrost cen utylizacji śmieci, energii i inne dodatkowe koszty. Pojawia się za rogiem również „Eko”,  które również wymusza podnoszenie cen. Bycie zgodnym z ekologią do tanich nie należy. To chyba diametralnie przemodeluje całość biznesu w Polsce, być może w formę, która do tej pory wcale nie była brana pod uwagę.

W bieżącym wydaniu o ekologii i zrównoważonym rozwoju naprawdę jest dużo. Jak pojmujemy wyzwania stawiane dla naszej branży w tych obszarach? O tym nieco szerzej w wypowiedziach osób, reprezentujących poszczególnych dostawców lub drukarnie. Na naszej okładce Karolina Miller-Czech, prezes KRM Druk, która opowiada, co było powodem i jakie korzyści osiągnęła drukarnia po wprowadzeniu płyt Kodak Sonora.

A my cieszymy się, że nasza nowa aktywność, która są podcasty w serii Niezbędnik poligrafa, zostały przez Państwa tak dobrze przyjęte.

Do zobaczenia w kolejny wydaniu… Mirosław Pawliński red. naczelny

 

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

- Reklama -spot_img

Opakowania i etykiety

spot_img

Drukarnia CDM Packaging

Scorpio

ZING

Drukarnia Interak